Articol
Şase din zece români români spun că au fost ținta unor tentative de fraudă online, arată cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research, transmis redacţiei noastre. Totuşi, 68% dintre românii din mediul urban se consideră bine informați și conștienți de riscurile asociate înșelătoriilor online.
Astfel, 61% dintre români declară că au fost ținta unor tentative de fraudă online. Dintre aceştia, 39% au experimentat astfel de atacuri de mai multe ori, iar 22% o singură dată.
Printre cele mai populare tipuri de fraude online pe care românii spun că le pot recunoaște sunt e-mailurile sau mesajele de tip phishing: mesajele false care par a fi de la bănci (73%) sau escrocheriile pe rețele sociale, prin conturi false care solicită bani sau date personale (72%). De asemenea, 69% dintre respondenți spun că pot identifica apelurile telefonice frauduloase, alţi 53% afirmând că pot recunoaște paginile web false care imită branduri cunoscute, sau promoțiile și concursurile înșelătoare.
Persoanele cu vârste între 35-44 de ani par a fi expuse într-o măsură mai mare la tentative repetate de înșelătorie, 49% dintre ei raportând experiențe multiple.
Cele mai frecvente consecințe raportate de victime sunt infectarea dispozitivului (calculator, laptop, telefon cu malware sau viruși (42%), pierderea de bani (30%) și furtul de date personale ca informații bancare, parole sau chiar documente (22%).
Cei mai naivi par a fi, conform studiului, tinerii între 18 şi 24 de ani. Aceştia susţin că au pierdut cel mai des bani din cauza fraudelor online (42%). Şi în cazul persoanelor mature, ca de exemplu cei între 45 şi 55 de ani (49%) și cei peste 55 de ani (52%) se constată că "relaţia" cu escrocheriile online sa lasă cu infectarea dispozitivelor cu malware sau viruși.
Furtul de date personale este mai des întâlnit în rândul bărbaților (27%) comparativ cu femeile (17%), ceea ce poate fi corelat cu faptul că bărbații tind să își asume mai multe riscuri în mediul online, fie prin utilizarea unor platforme mai variate, fie printr-o expunere mai mare la site-uri de tranzacționare.
Măsuri de protecţie: neaccesarea linkurilor oferite, antivirus, autentificare în doi paşi
Pentru a se proteja împotriva înșelătoriilor online, românii adoptă o serie de măsuri de precauție. Cele mai frecvente sunt evitarea oferirii de date personale în mesaje nesolicitate (67%), refuzul de a accesa link-uri suspecte primite prin e-mail sau SMS (63%) și verificarea sursei mesajelor și a site-urilor pe care le accesează (60%).
De asemenea, 42% dintre respondenți utilizează autentificarea în doi pași pentru conturile lor, iar 41% folosesc un antivirus sau un software de securitate. Ca tendință generală, seniorii peste 55 de ani sunt cei mai precauți în interacțiunile online.
"Fraudele online capătă noi dimensiuni odată cu dezvoltarea rapidă a inteligenței artificiale. Conform unui alt studiu recent realizat de Reveal Marketing Research, 41% dintre românii din mediul urban se simt în dificultate sau nu au încercat să identifice conținutul generat de inteligența artificială. Astfel, fenomenul înșelătoriilor online devine un risc major, iar brandurile și companiile trebuie să înțeleagă nevoile și comportamentele utilizatorilor, precum și tendințele în securitate, pentru a le oferi sprijin,” declară Marius Luican, director general Reveal Marketing Research.