Articol
L-am auzit de curând pe Marcel Ciolacu rățoindu-se (n-am înțeles la cine) pe tema scumpirii carburanților. Părea supărat pe Consiliul Concurenței, organism pe care îl vedea vinovat pentru pasul săltat pe care îl execută zilnic prețul motorinei și al benzinei. Povestea durează de câteva luni, dar în afară de ceva gargară presărată din când în când peste norod, n-am simțit alinarea vreunei măsuri concrete. Mai nou, se organizează prin diferite orașe ale țării proteste sterile în cadrul cărora oamenii alimentează cu cantități infime -chipurile- pentru a bloca benzinăriile sau plătesc cu fise de valoare mică. Proprietarii benzinăriilor nu se vor speria de aceste forme de revoltă, cât despre angajații stațiilor, aceștia nu au nicio vină și nu au de ce să suporte asemenea tratamente. Dacă în Oradea sau Pitești 11 oameni au făcut un asemenea protest la o benzinărie, se cheamă că avem o picătură într-un ocean. Singurii care trag vreun folos de pe urma acestor acțiuni sunt jurnaliștii cărora le-a mai ieșit o știre. Pe lângă revolta lui Ciolacu și așa-zisa blocare a benzinăriilor cu o mână de oameni, îi mai putem auzi pe sfătoșii care ne explică, plini de importanță, că în Germania benzina și motorina costă 2,2 euro/litru. Am spus-o și cu alte ocazii, asta înseamnă că un neamț cu un salariu mediu își poate cumpăra 800 de litri de carburant, în vreme ce unui român, tot cu un venit mediu, îi ajunge leafa lunară pentru vreo 280 de litri. Acest calcul pentru efectuarea căruia nu îți trebuie cine știe ce inteligență e singurul răspuns civilizat pe care i-l poți oferi celui ce invocă prețurile din Germania sau Franța. Lamentarea e sport național practicat de la vlădică la opincă, iar explicațiile stufoase ale analiștilor de dugheană fac parte din arsenalul comportamental al românului predispus la despicatul firului în patru. Nici explicațiile lui Ciolacu, nici protestele, nici comparațiile cu prețurile din țările dezvoltate nu vor rezolva problema care continuă să ruineze bugetul românului. Benzina și motorina se scumpesc într-un ritm înfricoșător, iar când mergi la casă pentru a plăti nu e loc de elucubrații. Cu proteste penibile de ceată rătăcită, cu împăunări teatrale ale politicienilor nu se va rezolva această problemă care generează efecte devastatoare în lanț. Nu, nu m-am sclerozat, știu că v-am mai spus, în Ungaria motorina costă cam 6,3 lei. Am repetat informația nu pentru că nu am încredere în memoria cititorilor, ci doar pentru a reîmprospăta o viziune de ansamblu.