Articol
Umbla, cu ani în urmă, prin oraș, o vorbă care spunea să nu îți cumperi mașină din târg, că s-ar putea să nu ajungi cu ea acasă. Cei care obișnuiau să meargă în Obor, în urmă cu 15-20 de ani, pot înțelege rațiunile acestui avertisment. Povestea cu mașina care a fost a unei bătrâne din Germania, ce o ținea mai mult în garaj și cea cu „Uite motorul, are praf pe el, nu îl spăl, că nu am nimic de ascuns!” au făcut, pe vremuri, multe victime. Defecte ascunse, kilometraj măsluit sau chiar acte care nu erau în regulă reprezentau o obișnuință în afacerile cu mașini din târg. De aceea, încetul cu încetul, cumpărătorii au început să se ferească de „samsarii” care aduceau mașini în Obor.
OLX este platforma care a scos, pentru o vreme, târgul de mașini din joc, site-ul reușind să câștige, pe parcursul a câțiva ani, încrederea multor cumpărători. Practic, vânzările din Obor treceau în spațiul virtual, unde cei ce aduceau mașini din străinătate (în special din Germania) au abordat noi strategii de vânzări. După o vreme, mașinile comercializate pe site-ul de vânzări au revenit în târg, dar ofertele și modul de abordare s-au schimbat, odată cu diversificarea instrumentelor de verificare a istoricului mașinii.
„Nu prea își mai permite nimeni să dea țepe, dacă vrea să trăiască din asta”
Comerțul cu mașini din străinătate nu a dispărut, dar nu mai e atât de profitabil, ca pe vremuri. „S-au schimbat multe. Nici în Germania nu le mai iei atât de ieftin, nu mai sunt atât de sigure, pentru că sunt și acolo samsari turci, bosniaci, sirieni. Ai costuri destul de multe, plus că trebuie să te orientezi să aduci o mașină cât de cât în regulă. Cum au apărut site-urile de verificare a istoricului mașinii, clientul imediat e bănuitor dacă vede că a avut reparații. De mers, merge cât de cât afacerea, dar trebuie să fii serios. Nu prea își mai permite nimeni să dea țepe, dacă vrea să trăiască din asta, nu prea se mai dă kilometrajul înapoi. Sunt alte vremuri. Să știți că oamenii au început să mai cumpere și din târg, că aici pot vedea mașina, pot vorbi direct, cu timp, cu vânzătorul”, spune un sibian care se ocupă cu vânzarea mașinilor aduse din străinătate, de vreo 10 ani.
Mașină din târg, cu garanție
În Obor au început să vină inclusiv reprezentanții unor dealeri sau ai unor firme care dețin parcuri auto cu mașini second-hand. Aceștia spun că mulți clienți vor să vadă mașina, să o studieze în amănunt și atunci prezența în târg poate fi un avantaj. Am stat de vorbă și cu reprezentanții unui parc auto, care vin săptămânal în târg cu mai multe mașini. „Azi avem patru mașini. Una dintre ele are și garanție un an, noi ne ocupăm de acte, în așa fel încât clientul să nu aibă prea mult de alergat. Dacă mai sunt probleme, lucrăm și cu un atelier, dăm un fel de consultanță. Adevărul e că o clientelă ți-o faci dacă ești serios. Încercăm să fim flexibili și la prețuri, negociem. Ne promovăm pe site-uri, venim și aici, pentru că omul vrea să vadă mașina, să se uite cu timp la ea, poate nu știe unde avem parcul. Lucrurile s-au schimbat față de cum erau acum 20 de ani, totul e cu facturi, pe acte, cu istoric”, ne explică unul dintre vânzători, oferindu-ne și o carte de vizită. Uneori, prețurile afișate în târg sunt puțin mai mici decât cele postate pe platforma de vânzări pentru aceeași mașină. „Totul se negociază și e normal să pui un preț mai mic în târg, față de OLX, că poate omul a văzut mașina, o știe și se bucură că i-ai făcut un preț mai bun”, ne lămurește un alt comerciant, care ne arată anunțul postat și pe un site de vânzări auto.
Mașini de lux, lângă vechituri de tot felul
Dacă în trecut în Obor predominau mașinile ieftine, în prezent sunt expuse aici și modele care costă între 30 și 45 de mii de euro. „Bineînțeles că nu mă aștept să vină cineva să o cumpere cu banii jos, aici, dar să știți că sunt oameni care vin, se uită și te caută după aceea. Nu mai e ca înainte, când lumea zicea că din târg poți cumpăra numai ciururi de mașini”, spune un vânzător care a venit cu o mașină de lux, al cărei preț de vânzare afișat este de 30.000 de euro.
Una peste alta, „sămsăreala” de mașini din târg nu mai e ce a fost, comerțul de aici devenind ceva mai „spălat” în comparație cu acum 15-20 de ani. Diversitatea canalelor de informare și dezvoltarea tehnologiei au schimbat, dacă nu major, măcar într-o oarecare măsură, comerțul cu mașini în acest spațiu.