Articol
Primăria Sibiu respinge acuzațiile făcute de arhitectul Alexandru Găvozdea în cadrul Conferinței Ape pentru comunități durabile (București, 14-15 aprilie) referitoare la amenajarea pistei pentru biciclete pe malurile râului Cibin.
Municipalitatea a publicat pe pagina de socializare punctul său de vedere în această privință:
„Proiectul demarat de municipalitate care vizează crearea unui traseu pentru bicicliști de-a lungul râului Cibin este un proiect important de transformare a râului Cibin dintr-o barieră naturală, care traversează și fragmentează orașul, într-un culoar sigur de mobilitate alternativă, cu păstrarea caracterului și cadrului natural al acestuia.
Referitor la afirmațiile domnului arh. Alexandru Găvozdea, privind modul de elaborare a proiectului tehnic aferent acestui obiectiv, precum și „eșecul în protejarea ecosistemului râului pe care a fost construit orașul” pentru o corectă informare a cetățenilor Sibiului, venim cu o serie de lămuriri:
În cadrul procedurii de achiziție pentru elaborarea proiectului tehnic, nu s-a aplicat criteriul „prețul cel mai scăzut” ci s-a avut în vedere contractarea „celei mai avantajoase oferte din punct de vedere tehnico-economic”.
În cazul factorilor de evaluare, a fost punctată experiența următorilor specialiști: manager proiect, specialist amenajări hidrotehnice, arhitect atestat OAR, urbanist peisagist, urbanist RUR monumente istorice, inginer proiectant drumuri, inginer proiectant instalații electrice. Pe cale de consecință, afirmațiile dlui Găvozdea potrivit cărora „proiectul a fost făcut de ingineri de drumuri, care, bineînțeles că nu se pricep la lucrul acesta” și „dacă nu sunt implicați specialiștii, calitatea – din păcate – lipsește cu desăvârșire” sunt complet eronate și tendențioase, echipa elaboratoare fiind formată din specialiști care au asigurat funcționalitatea completă a proiectului (urbaniști, peisagiști, arhitecți, etc).
Soluția selectată pentru amenajarea pistei pentru biciclete a urmărit asigurarea unei invaziuni minime în albia râului și păstrarea pe cât posibil a caracterului natural al acesteia. Din acest motiv au fost utilizate palplanșele pentru asigurarea stabilității terenului, încastrate la suprafață în grindă de coronament din beton cu dimensiunile de 50X70 cm., pentru a nu fi necesare fundații masive din beton. Palplanșele reprezintă soluția cea mai versatilă și mai puțin invazivă folosită pentru proiecte majore și reprezentative de-a lungul cursurilor de ape.
Soluția propusă a urmărit să abordeze râul ca pe un coridor verde, prin crearea relației dintre natural și antropic, prezentă în apropierea râului. Astfel, pentru protejarea biodiversității a fost realizat și un proiect de specialitate de amenajare peisagistică, fiind prevăzută plantarea a peste 300 de sălcii pe cursul râului pentru a păstra identitatea actuală de "coridor al sălciilor", dar și vegetație joasă specifică.
ÎN CONCLUZIE, proiectul tehnic aferent acestei investiții a fost elaborat de o echipă de specialiști atestați, selectați prin procedură de achiziție deschisă tuturor firmelor de profil interesate (naționale și internaționale) și avizat ulterior de toate instituțiile abilitate (Agenția pentru Protecția Mediului, Administrația Bazinală de Apă, Direcția Județeană de Cultură, etc.).
Nu în ultimul rând, afirmațiile recente ale domnlui arhitect Găvozdea arată și lipsa de implicare reală a specialiștilor externi în cadrul acestui proiect de importanță strategică pentru municipiu, în condițiile în care, în cadrul procedurii de evaluare de mediu, proiectul tehnic a fost public și disponibil tuturor pentru transmiterea de observații și/sau propuneri. Cu toate acestea, nici domnul arhitect, nici alți specialiști nu au transmis propuneri sau recomandări, preferând să rămână actori pasivi în acea etapă, dar să devină vocali mai recent în mediul public.
Înțelegem faptul că orice proiect, indiferent dacă este demarat de o administrație locală sau de mediul privat, este perfectibil, un exemplu în acest sens fiind și documentația urbanistică elaborată pentru ridicarea unei noi clădiri pe strada A.D. Xenopol, din centrul istoric al Sibiului, care a generat numeroase discuții în spațiul public, deși anvergura acestui proiect este mult mai mică decât amenajarea malurilor Cibin, și pe care dl arhitect Găvozdea îl susține în mod categoric, contrar opiniilor multor cetățeni și specialiști.”
3,6 km piste de biciclete
Amenajarea unui traseu pentru bicicliști de-a lungul malurilor râului Cibin, între str. Maramureșului și centura ocolitoare, a început în luna martie
Constructorul este asocierea S.C. CON-A Operations S.R.L (Sibiu) & S.C. CON-A S.R.L.(Sibiu) & S.C. DIMEX 2000 Company S.R.L (Bistrița Năsăud).
Investiție presupune amenajarea a 3,6 km de piste pentru biciclete în dublu sens. Pentru aceasta mai întâi se vor consolida malurile și se va stabiliza terenul. La traversarea râului, la intersecția cu pârâul Rossbach, va fi creată o pasarelă ciclo-pietonală cu deschiderea de peste 30 de metri, în formă circulară. O a doua pasarelă se va amenaja în dreptul străzilor Viitorului și Mureșului.
Pe lângă crearea pistelor, proiectul include și crearea unor puncte de belvedere și zone de relaxare amenajate pe traseu, amenajarea iluminatului public cu lămpi LED și dotarea cu mobilier urban. Zonele verzi de pe maluri vor fi revigorate prin însămânțarea cu iarbă a peste 7.000 de metri pătrați și plantarea a încă 300 de arbori pe întreg traseul, transmite Primăria Sibiu.