Articol
Mobilitatea militară și cultura militară sunt aspecte interdependente și priorități cruciale pentru M.Ap.N. Sunt strategiile care se reflectă și în mediul educațional militar unde, în baza previziunilor militare pe termen lung, contingentele sunt adaptate la realitățile lumii contemporane. În această ecuație, de previziuni și strategii naționale, AFT a devenit o academie militară care a depășit ritmul formativ din mediul educațional militar actual, fiind racordată la schimbările geopolitice și la start-up-uri de apărare.
Inovației în educație
Cel mai proaspăt exemplu l-am consemnat în cadrul dezbaterii "Utilizarea tehnologiei în educație: oportunități și provocări", propusă de Departamentul Științe Sociale și Umaniste Aplicate din cadrul Facultății de Științe Militare, care a avut ca obiectiv identificarea de soluții eficiente pentru integrarea echilibrată și responsabilă a tehnologiei în sistemul de învățământ. Discuțiile s-au axat pe contribuția tehnologiei la modernizarea și optimizarea procesului educațional prin dezvoltarea unui mediu de învățare adaptat cerințelor societății contemporane, dar și asupra provocărilor care însoțesc acest proces.
Tehnologiile contemporane
Pentru cei de la AFT racordarea la evoluție fără precedent a domeniilor tehnologiilor contemporane din zona militară are în vedere o abordată multidimesională ce ține cont de perspectivele sistemice, operaționale și tehnice. AFTNB și-a asumat, conform misiunii și valorilor organizaționale, strategii și acțiuni în consecință. Câmpul de luptă (vezi poligonul de la Daia) actual este unul profund tehnologizat. Ca atare ofițerul modern -absolvent la AFTNB – are formate deprinderile necesare pentru a înțelege această imagine operațională și a acționa într-un astfel de mediu. Cerințele subsumate se regăsesc în rezultatele învățării proiectate în planurile de învățământ specifice fiecărei arme. Educațional, dar cu un efect operațional, în planurile de formare sunt abordate gradual atât aspectele specifice tehnicii și tehnologiei cât și cele aplicative ale armei. Accentul se pune pe explorarea provocărilor interoperabilității sistemelor, depășind zona clasică. O atenție deosebită este acordată instruirii prin simulare. Ca atare în AFTNB se deprinde ABC-ul acestui tip de instruire, prin cunoașterea sistemelor reale, virtuale și constructive utilizate în Armata României și la nivel NATO, cât și prin folosirea lor în cadru integrat în exercițiul anual CADET.
Multidimensionalitatea
La ora actuală se pune accent pe dotările militare şi pe tot ceea ce înseamnă supraveghere. Din aceste considerete AFT utilizează sisteme tehnice și tehnologii precum drone, roboți, realitate augmentată, realitate virtuală etc.. Acestea asigură absolvenților deschiderea necesară spre înțelegerea mediului de securitate actual. Mai mult, o parte din studenții AFTNB sunt parte a proiectelor de cercetare derulate prin mecanismele de finanțare naționale (civile și militare) și internaționale (prin acorduri bilaterale sau format ERASMUS, IMAF, EMILYO). În cadrul unor astfel de platforme internaționale se oferă și posibilitatea de a se înțelege corect provocările de dezvoltare globală, în baza cărora se corelează procesele de transformare ale forțelor terestre. Având în vedere că studenții militari de la Sibiu sunt exponenții unor generații foarte obișnuite cu aplicații digitale, regăsim dezvoltări pe măsură pe acest tronson în proiectarea și implemenetarea de soluții în sprijinul învățîmântului și cercetării, o parte dintre acestea operaționalizate prin proiectul sub egida PNRR – dezvoltat în Academie. Ar mai fi de precizt un aspect legat de AFTNB ca mediu academic etalon organizează anual Conferința EDT (care se referă șa Impactul tehnologiilor disruptive și emergente asupra securității globale), un forum coraborativ dedicat de discuții și analiză, atât pe componenta teoretică cât și practicăe (implicit prin standuri expoziționale), pentru personal didactic și de cercetare, reprezentați ai industriei de apărare, ai structurilor de management din Armata României, ai unor firme furnizoare de soluții de tip întrebuințare duală etc.
Zece ani de educație organizațională complexă
Organizațional, etapele parcurse în ultimii zece ani, au însemnat și optimizarea funcționalității unor structuri precum Compartiment MILES și drone, Laborator robotică și inteligență artificială, Centrul de dezvoltare aptitudinală, Centrul de antrenament pentru tehnologii avansate. Putem afirma că tehnologia, în sens larg, este vectorul de dezvoltare în AFTNB spre beneficiul tuturor părților interesate, care va oferi referențialul pentru continuarea dezvoltării instituționale viitoare. Ca o concluzie AFT reflectă prin nivelul de formare a contingentelor sale că acestea au capacitatea mobilității rapide și eficient, fiind ancorate în tehnologiile avansate de recunoaștere și de comunicații pentru coordonarea în cadrul exerciții strategice ori în simulări de scenariilor din lumea reală. Sunt contingente cu o cultura militară temeinică bazată pe reziliență și adaptabilitate, instruiți să fie rezistenți și adaptabil să facă față stresului și incertitudinilor de luptă și orice operațiuni militare.