Articol
În preambulul importantului eveniment național, comandantul Garnizoanei Sibiu, gl. bg. prof. univ. dr. ing. Ghiță Bârsan, adresându-se întregii comunități, avea să insereze în mesajul domniei sale și următorul pasaj: ”Vă rog să-mi permiteți să urez tuturor militarilor din garnizoana Sibiu și familiilor acestora multă sănătate, succes în activitate, împliniri profesionale și satisfacții personale!”.
La această urare ne raliem și noi alături de întreaga comunitate, conștienți fiind de rolul Armatei în decursul istoriei și până în zilele noastre, ca pilon de bază în asigurarea securității teritoriilor țării.
Acest aspect este reiterat de gl. bg. prof. univ. dr. ing. Ghiță Bârsan tot în masajul public: ”Anul acesta se împlinesc 80 de ani de când, la 25 octombrie 1944, trupele române, alături de forțele aliate au eliberat orașul Carei, ultimul teritoriu aflat sub ocupație străină. Această dată reper a reprezentat punctul culminant în eliberarea întregului teritoriu al României, iar de atunci a fost consacrată ca Ziua Armatei României, fiind un simbol al curajului și sacrificiului militarilor români, care ne inspiră și în prezent. Alături de alte sărbători cu specific militar, Ziua Armatei României se găsesc în categoria acelor aniversări la care participă, pe lângă cei care poartă cu mândrie și respect uniformă militară, și aceia care, cu încredere și prețuire, îi apreciază tradiția, contribuția și necesitatea”.
De la file de arhivă la file care se scriu în prezent
Cum acest mesaj al comandantului Garnizoanei ne tranzitează spre actualul context internațional și spre responsabilitățile Armatei României (privind stabilitatea regională, modernizare și pregătirea militarilor pentru orice tip de provocare sau agresiune) am solicitat domnului gl. bg. prof. univ. dr. ing. Ghiţă Bârsan să abordeze aspecte legate de noua paradigmă, despre profilul militarului-combatant modern, despre liderii miliari capabili să susțină și să armonizeze Strategia Națională de Apărare a Țării pentru perioada 2020-2024 și cu Strategia NATO 2030, cu focusare pe misiunea AFT în pregătirea militarilor capabili să susțină capacitățile de apărare a Flancului de Sud-Est al NATO.
L-am mai rugat să facă referiri la transformarea curriculei pentru noul tip de student militar ancorat la evoluția și dinamica tehnologiei militare, precum și la ”sinergiile combinate” ori conceptul ”One Academy” (bazat pe pilonii cunoașterii, dezvoltării cunoștințelor și abilităților individuale), pe etos-ul responsabilității colective, precum și pe transferul valorilor cultivate de mediu educațional militar către mediul civil, inclusiv prin încurajarea cercetării în colective compuse din civili și militari.
Opiniile gl. bg. prof. univ. dr. ing. Ghiță Bârsan:
”Academia Forțelor Terestre «Nicolae Bălcescu» din Sibiu (AFT), putem afirma cu certitudine că este un exemplu de calitate academică în tot ceea ce înseamnă bază logistică didactică și condiții de trai pentru studenți, oportunități pe care le-a creat acestora pentru o formare profesională validă și, nu în ultimul rând, prin corpul didactic și al instructorilor militari pe care a reușit să îl coaguleze. Misiunea academiei este de a genera și de a transfera cunoașterea prin formarea inițială și continuă, la nivel universitar și postuniversitar a ofițerilor pentru toate armele și specialitățile militare aparținând Forțelor Terestre Române, precum și a specialiștilor militari și civili, pentru alți beneficiari interni și externi, potrivit protocoalelor și contractelor încheiate în acest sens.
De asemenea, academia se manifestă activ în domeniul cercetării științifice, dezvoltării, inovării și transferului tehnologic, prin creație individuală și colectivă, în domeniul științelor, precum și prin valorificarea și diseminarea rezultatelor acestora. Nu în ultimul rând, aceasta se implică în comunitate prin desfășurarea unor activități comune în beneficiul instituției și al mediului social, economic și cultural. Toți observăm faptul că societatea modernă este dominată de transformările permanente și profunde ce dictează nevoia reformelor esențiale în structurile de forțe ale Armatei României, în concordanță cu Strategia Națională de Apărare a țării care reflectă nevoia de a asigura un echilibru firesc între securitatea națională și alte domenii vitale, precum economia, sănătatea sau educația, dar și cu cerințele NATO care vizează consolidarea rolului și profilului Alianței, susținând viziunea comună pentru o Alianță mai puternică și mai eficientă în orizontul anului 2030. În acest context, obiectivele AFT se transpun în creșterea performanțelor managementului educațional specific formării ofițerilor din Forțele Terestre Române, în acord cu nevoile reale de personal din Armata României și standardele de performanță asumate în relația cu celelalte state membre NATO, dar și cu cerințele alinierii învățământului militar superior la spațiul euroatlantic. Toate acestea se raportează la provocările și oportunitățile generate de schimbările actuale și de perspectivă din mediul militar, economic, social, informațional, cultural și științific, concomitent cu maximizarea funcționalității instituționale în contextul implementării procesului de transformare a învățământului superior militar. Astfel, în arhitectura formării liderilor militari din AFT s-a produs o profundă transformare în sensul că întregul proces s-a reinventat din punct de vedere conceptual și practic cu o trecere a programelor de studii la o durată de patru ani.
Academia formează lideri militari moderni care să dețină un set complex de trăsături definitorii și competențe specifice unui luptător de elită, în concordanță cu cerințele unui mediu de securitate din ce în ce mai complex și tehnologic avansat. În viziunea noastră, liderul militar de mâine este comandant (conducător de oameni și organizații militare), specialist în armă (domenii și specializări ale acțiunii militare), luptător, educator și cetățean în sprijinul națiunii. Pentru a fi capabil să reziste stresului de luptă caracterizat de o multitudine de factori de solicitare psihofizică deosebită, este fundamental ca liderul militar modern să aibă o condiție fizică de excepție, să fie rezistent la efort fizic de lungă durată și la stările de oboseală, să aibă o capacitate crescută de supraviețuire în condiții nefavorabile de luptă, să fie capabil să se adapteze rapid și eficient la cerințele misiunii de luptă și să fie familiarizat cu noile tehnologii din dotarea forțelor armate. La toate acestea se adaugă un profil psihic bazat pe un spirit combativ dezvoltat, motivație, hotărâre și siguranță de sine, curaj și perseverență, echilibru emoțional, pe o capacitate de relaționare interpersonală și de lucru eficient în echipă, responsabilitate, încredere în forțele proprii, capacitatea de statut, independență, empatie, prezență socială și orientare spre rezolvarea misiunilor. Raportându-ne la cele menționate anterior, avem convingerea că absolvenții instituției noastre au devenit vectori de imagine care promovează Armata României în cadrul NATO. Ei se află la comanda majorității subunităților din Forțele Terestre Române care îndeplinesc misiuni de luptă în teatrele de operații, contribuind la susținerea și întărirea capacității de apărare a Flancului de Sud-Est al NATO. Alături de colegii lor din alte state membre, ei sunt cei care, prin profesionalism, dăruire și spirit de sacrificiu, contribuie la efortul prin care, astăzi, România beneficiază de cea mai puternică și concretă garanție de securitate. Și cum nu există progres în mediul academic și nici în societate fără cercetare științifică, cea care permite identificarea unor soluții viabile la problematica impactului pe care noile tehnologii îl au asupra securității globale, s-a impus racordarea cadrului național la cel european și aliat din perspectivă legislativă, impulsionând evoluțiile tehnologice, precum și digitalizarea anumitor servicii și domenii. În acest domeniu, activitățile de cercetare științifică reprezintă o prioritate pentru membrii comunității noastre, iar AFT pune la dispoziția studenților o infrastructură modernă, un mediu propice pentru învățare și dezvoltare profesională și personală, fiind instruiți în utilizarea celor mai avansate tehnologii, care presupun utilizarea dronelor și sistemelor de comunicații moderne, tehnologiile militare robotizate și a strategiilor și tacticilor cibernetice de apărare. Totodată curricula universitară cuprinde elemente concrete, atât teoretice, cât și practic-aplicative, în concordanță cu noile evoluții tehnologice la nivel mondial. Pentru perioada 2025-2030, ne propunem o abordare integrativă, un model de calitate instituțională bazat pe valorificarea «sinergiilor combinate», care presupune o viziune în care resursele, cunoștințele și abilitățile membrilor comunității noastre să fie interconectate pentru a menține excelența în educație. Direcțiile strategice pe care ne vom axa în viitor presupun promovarea învățării continue, creșterea abilităților individuale și crearea de echipe interdisciplinare pentru a încuraja cercetarea științifică, inovarea și rezolvarea creativă a problemelor, în esență, dezvoltarea resursei umane și fructificarea cunoștințelor acesteia. De asemenea, ne dorim să punem în continuare accent pe cooperare, pe parteneriate și colaborări interinstituționale naționale și internaționale, într-un mod eficient, astfel încât, la final, valoarea proiectelor realizate să depășească suma părților individuale.
Găzduirea conferinței Grupului de Lucru pentru Standardizarea Operațiilor Forțelor Terestre (LOWG) are o semnificație aparte pentru AFT deoarece activitatea acestui grup se concentrează pe conceperea, proiectarea și elaborarea standardelor operaționale destinate acțiunilor în mediul terestru. Colaborarea cu LOWG este esențială pentru a asigura că standardele de formare a ofițerilor în AFT sunt aliniate cu cerințele actuale ale mediului operațional. Schimbul de date, informații și cunoștințe între AFT și LOWG contribuie la îmbunătățirea calității pregătirii academice, beneficiind astfel atât studenții, cât și cadrele didactice. Un aspect remarcabil observat de majoritatea participanților a fost utilizarea inteligenței artificiale (AI) de către cadrele didactice, studenți și reprezentanții LOWG. Această integrare a tehnologiilor moderne nu doar că optimizează procesul educațional, ci și facilitează analiza și aplicarea standardelor operaționale. Utilizarea AI ajută la formarea unor ofițeri bine pregătiți, capabili să răspundă provocărilor contemporane pe câmpul de luptă. Astfel, colaborarea dintre AFT și LOWG nu este doar benefică, ci esențială pentru dezvoltarea unor forțe terestre eficiente, adaptabile și bine pregătite pentru provocările viitoare. Tot în acest context, apreciem colaborarea cu personalul Comandamentului Corpului Multinațional de Sud-Est (HQMNC) ca fiind esențială, deoarece această structură dispune de specialiști dedicați interoperabilității forțelor NATO. Aceasta nu doar că va spori capacitatea de înțelegerea studenților și cadrelor didactice asupra proceselor de standardizare și interoperabilitate, dar va oferi și oportunități concrete de învățare prin experiența acumulată de HQMNC în integrarea eforturilor mai multor state. În acest moment, în care forțele armate trebuie să colaboreze eficient în scenarii diverse, experiența HQMNC în realizarea unei capabilități performante de tip corp de armată devine un model de urmat. Astfel, parteneriatul cu această structură ne va sprijini în formarea unor ofițeri capabili să opereze într-un mediu multinațional, capabili să se adapteze rapid la cerințele de colaborare și interoperabilitate. Aceasta poate reprezenta o altă direcție esențială pentru dezvoltarea profesională a viitorilor lideri militari. Un alt aspect îl reprezintă responsabilitatea individuală și colectivă față de societate, prin promovarea unor valori precum sustenabilitatea și echitatea, implicarea în comunitate, prin desfășurarea unor activități comune cu societatea civilă, cu beneficii care să se resimtă în mediului social, economic și cultural, este o altă direcție asupra căreia ne vom îndrepta atenția în viitor. Astfel, putem spune că funcționăm după conceptul «One Academy» care se bazează pe cunoaștere și dezvoltare, concentrată pe creșterea atât a cunoștințelor, cât și a abilităților individuale și colective. Această abordare este susținută de un etos al responsabilității și al angajamentului fiecărui membru al comunității noastre. Cei trei piloni principali care stau la baza formării ofițerilor din Forțele Terestre Române: pregătirea academică, militară și fizică, se îmbină armonios cu valorile fundamentale, Patrie, Onoare, Datorie, punându-se accent pe responsabilitatea individuală în dobândirea și aplicarea cunoștințelor teoretice și practice, atât pentru dezvoltarea personală, cât și pentru binele comunității sau echipei din care viitori absolvenți vor face parte”.