Importanța reglării unghiurilor direcției

Unul dintre factorii care pot duce cel mai mult la uzura prematură a anvelopelor este reglarea incorectă a unghiurilor direcției, dar această consecință este doar unul dintre aspectele negative ale acestui factor mecanic.

Imagine intercalată
Imagine intercalată

Atunci când vă decideți să achiziționați un set de anvelope, vă doriți cu siguranță să vă bazați pe ele pentru o perioadă mai mare de timp. În plus, acestea își vor putea dovedi caracteristicile constructive doar dacă și restul mașinii este bine pus la punct. Printre elementele pe care trebuie neapărat să le luați în calcul se află și unghiurile direcției.

Când o mașină rulează, anvelopele oferă cea mai bună aderență atunci când calcă perpendicular pe sol. De asemenea, roțile trebuie să fie paralele cu axa de rulare a vehiculului atunci când acesta se deplasează în linie dreaptă. Aici intervine unghiul de convergență. Cu volanul pe poziția neutră (centru), distanța dintre partea din spate și partea din față a anvelopelor trebuie să fie egală. Dacă unghiul este închis (roțile stau ușor bracate una spre cealaltă), atunci vom avea un unghi închis. Prin urmare, acestea vor crește rezistența la rulare și anvelopele se vor uza prematur pe partea exterioară. Dacă, în schimb, unghiul este deschis (roțile sunt ușor orientate spre exteriorul vehiculului), pneurile se vor uza mai mult pe partea interioară. Niciuna dintre situații nu este de preferat.

Ce trebuie să știți este că pentru a compensa forțele de propulsie, vehiculele cu tracțiune față au în mod natural un unghi deschis, iar cele cu punte motoare spate vor fi invers, adică vor avea un unghi închis. Atelierele care verifică și reglează aceste unghiuri cu siguranță vor ști ce valori trebuie stabilite pentru a regla corect unghiul de convergență.

Imagine intercalată
Imagine intercalată

Un alt factor important este unghiul de cădere. Acesta este format dintre planul roții și asfalt și, în mod ideal, trebuie să fie de 90 de grade, adică pneurile calcă permanent cu toată suprafața de rulare pe șosea. Ca regulă generală, cu cât o roată are o pată de contact mai mare cu drumul, cu atât performanțele anvelopei vor fi mai bine exploatate. Asta înseamnă o stabilitate mai bună, o capacitate de frânare îmbunătățită și un consum de carburant mai redus. Deci ignorați acel trend care vă îndeamnă să modificați mașina astfel încât să arate crăcănată. Este nu doar costisitor ci și periculos.

Al treilea element al geometriei direcției este dat de unghiul de fugă. Acesta este dat de unghiul format dintre axa jambei și perpendiculara mașinii pe sol trecând prin centrul roții. În general, sunt puține vehicule la care acesta se poate regla. În general când acesta nu mai corespunde caracteristicilor furnizate de producătorul mașinii, sunt necesare piese de schimb cum ar fi bascule, brațe sau chiar jambe.

Nu vă bazați că odată reglate aceste unghiuri vor rămâne la fel pe toată durata de exploatare a vehiculului. Șocurile preluate și amortizate de suspensiile mașinii vor putea modifica în timp oricare dintre aceste valori. Schimbările vor apărea, de cele mai multe ori, treptat. Este foarte posibil nici să nu vă dați seama. Tocmai de aceea se recomandă să le verificați periodic, dacă nu odată cu schimbarea pneurilor atunci la 10.000 de kilometri.

 

Custom Image

Odată cu apariția sistemelor de suspensii independente pentru puntea spate, a apărut necesitatea reglajelor unghiurilor și aici. Mașinile dotate cu suspensii rigide (osii) sau semi-independente în general nu necesită asemenea reglaje. Dar, pe de altă parte, acestea nici nu pot asigura confortul și manevrabilitatea unui vehicul cu suspensii independente pe ambele punți.

Verificând și remediind din timp aceste neajunsuri care pot surveni în 10.000 de kilometri veți prelungi durata de viață a anvelopelor și jantelor. În plus, vă veți asigura și că stabilitatea vehiculului pe viraje este una corespunzătoare. Primul element care trebuie să vă tragă un semnal de alarmă este modul în care stă volanul. Dacă trebuie să faceți corecții atunci când rulați în linie dreaptă, sau trageți mai greu de el la stânga decât la dreapta (sau invers), atunci cu siguranță trebuie să ajungeți la un service unde să vă refaceți reglajele.

 

Custom Image

25 octombrie 2023 la 10:14

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor Mihai POP
acum 3 ore
„Omul Verde” pleacă la drum: periplu prin 14 biserici din Transilvania cu simboluri celtice
Debutul sezonului turistic de la Richiș vine cu o propunere interesantă pentru iubitorii istoriei medievale: circuit destinat „Omului...
Actualitate
3 min de citit
Autor Ovidiu BOICA
acum 8 ore
(ACTUALIZARE) Săptămână perfectă pe ”Municipal”, pentru sibieni! FC Hermannstadt o învinge pe ”Bătrâna Doamnă” cu 3-0
FC Hermannstadt încheie o săptămână perfectă cu o victorie cu UTA. Pe o vreme câinească, jucătorii lui Marius...
Actualitate
6 min de citit
Autor Dan FRÂNCU
acum 8 ore
„Nunta avrigenească” – pe scena Casei de Cultură Avrig
Prezentarea obiceiului de nuntă din Avrig (o versiune adaptată pentru spectacol), a fost principalul reper din programul Spectacolului...
Actualitate
2 min de citit
Autor Ovidiu BOICA
acum 9 ore
Sărbătoritul zilei, Alexandru Luca, și-a făcut cadou un gol: ”Mă bucur că am dat dovadă de atitudine, de caracter”
Venit sub formă de împrumut, în iarnă, de la FC Hermanstadt, mijlocașul Alexandru Luca a înscris primul său...
Actualitate
3 min de citit