Articol
Oricât s-ar mira unii, șoferi beți la volan au fost de când există mașini, nu văd de ce ne-ar mira într-atât fenomenul. Relativ noi sunt situațiile cu conducători auto care apasă pedala de accelerație după ce au tras ceva pe nas ori și-au înțepat venele în scop nu tocmai medical. Unii combină alcoolul cu drogurile, după care încearcă să pună semnul ”egal” între șosea și circuitul de Formula 1. Aceste năravuri nu pot fi combătute nici cu duhul blândeții, nici cu sterile campanii de conștientizare, ci doar cu biciul legislativ. Până nu e ars la buzunar sau chiar la libertate, consumatorul de alcool sau stupefiante nu va renunța să conducă după ce a dat câteva beri pe gât ori a tras ceva pe nas. După cum spuneam și cu alte ocazii, americanii, nemții, francezii și toți cei mai spălăței pe la apucături nu au fost educați cu mângâieri și vorbe blânde, ci cu măsuri coercitive. Omul e o ființă nărăvașă, indiferent de locul în care s-a născut și poate fi strunit doar printr-o educație care are și componente aspre. Faptul că deputații au votat un proiect de lege care prevede înăsprirea pedepselor pentru cei ce consumă alcool sau droguri înainte de a conduce, e un lucru îmbucurător, oricât ar jelui suporterii campaniilor blânde de prevenire a acestor fenomene. Firește, modificările legii nu vor elimina în totalitate conducătorii auto beți sau drogați, dar poate îi vor rări. E și asta o realizare. Ce ne facem -însă- cu apucații, cu teribiliștii care conduc haotic, gonesc precum bezmeticii fără a fi consumat în prealabil țuici, beri, cristale sau marijuana? Trăim într-o societate cu mulți nevrotici, cu mulți frustrați care se consideră niște zmei, niște regi neîncoronați ai șofatului. Legea prevede sancțiuni și pentru ei. Ceva mai blânde. Vor spune unii că un nevrotic e mai puțin periculos decât un șofer beat sau drogat. Depinde de nevrotic. Poate că n-ar strica puțină atenție revărsată și asupra lor, pentru că îi întâlnim zi de zi în trafic, înfipți în claxon, făcând flash-uri disperate, zbierând la ceilalți conducători auto sau la pietoni, chiar agresându-i. Nu va veni primăvara în traficul românesc odată cu implementarea unei legislații noi, dar poate că elanul unora va fi puțin inhibat la gândul că ar putea rămâne pietoni pentru o perioadă îndelungată. Dureros e că toate aceste preocupări (inclusiv eliminarea pedepselor cu suspendare pentru cei ce produc accidente mortale, beți sau drogați) au apărut abia după tragedia de la 2 Mai. Ceea ce înseamnă că legislația românească se clădește, uneori, pe cadavre.