Noul Consiliul Județean Sibiu (CJS) urma a se constitui – potrivit Ordinului emis de Instituția Prefectului – miercuri, 23 octombrie, la ora 16.00 fapt ce a creat o dezbatere în legătură cu un posibil vid de putere de câteva ore la nivelul conducerii județului. Situația pleacă de la data constituirii actualului consiliu, adică 22 octombrie 2020. Aplicând prevederea care spune clar că mandatul consilierilor este de patru ani și că acesta se prelungește doar prin lege organică și numai in cazuri speciale (război, calamitate etc), rezultă că, în prima parte a zilei de mâine președinta Daniela Cîmpean, vicepreședinții Vlad Vasiu și Marcel Luca și administratorul public Adrian Bibu nu-și vor ocupa, din punct de vedere legal, posturile de conducere. Iar dacă ședința de constituire se amână și mai mult, depășirea mandatului este și mai mare.
Legea română face distincție între validarea mandatelor (de către judecătorii, respectiv Tribunal și ulterior de către plenul consiliului, în ședința de constituire) și exercitarea mandatelor. Practic, până acum, exercitarea mandatelor noilor aleși la Consiliul Județean Sibiu (CJS) , deci ale câștigătorilor alegerilor din 9 iunie, nu a început fiindcă -pe de o parte- cele vechi se încheie doar azi și fiindcă – pe de altă parte- nu a avut loc ședința de constituire.
˝ Mandatul primarului, consilierului local, președintelui consiliului județean și al consilierului județean este de 4 ani și se exercită în condițiile legii ˝ – spune Codul Administrativ. Dar, constată specialiștii in materie, mai spune și că ˝ mandatul consiliului județean se exercită de la data la care consiliul județean este legal constituit până la data la care consiliul județean nou-ales este legal constituit ˝ . În cazul CJS – aceste două prevederi înseamnă, de fapt, două lucruri diferite, contradictorii.
Voci din administrația publică susțin că o diferență de o jumătate de zi nu este semnificativă și că, tocmai prin prevederea conform căreia mandatul este între data constiturii unui consiliu și cea de constituire a noului consiliu, legiuitorul vine să explice ce se întâmplă în cazul în care cei patru ani nu sunt fix patru ani.
Pe de altă parte, exista opinii conform cărora documentele semnate în perioada acelei jumătăți de zi de către conducerea CJS sunt vulnerabile în cazul atacării de o parte interesată de anularea lor. În plus, aceleași surse amintesc de eforturile juridice de prelungire a mandatelor primarilor, președinților de consilii și consilierilor, prin modificarea legilor, în pandemie. Asta ar demonstra că ieșirea din perioada mandatelor este o chestiune foarte serioasă.
Nici Instituția Prefectului și nici Consiliul Județean nu au răspuns întrebărilor noastre pe această temă.
În toată această poveste, suplimentar, apar două neclarități în legătură cu mandatele de consilieri obținute de două dintre partidele câștigătoare. Una dintre situații este disputată în instanță, iar a doua se află în analiza formațiunii politice pentru desemnarea supleantului.
Vicepreședintele CJS, Marcel Luca, cel care a condus ședința extraordinară de astăzi a CJS dedicată unor chestiuni tehnice (organigrame, rectificări etc) a explicat că Ordinul Prefectului nu se va pune în aplicare din pricina judecății în instanță a uneia dintre cele două spețe. Asta face, de fapt, ca depășirea perioadei mandatului să fie mai lungă decât o jumătate de zi sau o zi.