Articol
Una dintre cele mai cunoscute lucrări din seria Capriciilor este şi cea intitulată "Somnul raţiunii naşte monştri".
În anul 1793, Goya surzeşte. Este o lovitură grea pentru el, un om fără o viaţă intelectuală în care să se refugieze. Complexele determinate de boala lui, izolarea parţială faţă de lume şi frustrările generate, îi ascut sau deschid alte posibilităţi de percepţie şi Goya se schimbă radical, ca artist.
În acelaşi an, el execută unsprezece picturi pentru Academia San Fernando, în care dă frâu liber capriciului şi invenţiei, ilustrându-şi suferinţa şi gândurile mortuare. Aceste tablouri din 1793 sunt departe de feeria serbărilor galante; de fapt, par nişte serbări infernale. Acum apar măştile de o mare violenţă expresivă, măşti care încep să devină adevărata fizionomie a personajelor.
Într-un comentariu despre "Capricii", Goya spunea că lumea este o mascaradă, oamenii încercând prin voce, veşminte, chipuri, să apară diferiţi de ceea ce sunt în realitate.
Artistul a valorificat în "Capricii" toate cunoştinţele sale care l-au format: superstiţii, basme, demoni şi strigoi din folclorul aragonez, cât şi recuzita vrăjitorească şi demonică.
Există o întreagă figuraţie demonică: Maestrul Leonard, patronul sabaturilor, căruia vrăjitoarele îi oferă copii drept ofrandă; Asmodeu, diavolul şchiop, combinator de matrimonii burleşti; măgarul, simbol al prostiei şi al freneziei; pisica, complicea diavolului; fluturele e şi el o mască a diavolului; cucuveaua, crainica morţii; liliacul, "musca diavolului", simbol al crepusculului şi al misterului şi participant la sabaturi; papagalul, simbol al retorismului găunos, dar şi pasăre malefică.
Unele "Capricii" sunt ilustrarea unor proverbe. Există şi elemente de cultură tradiţională spaniolă, dar şi metafore greu de descifrat, al căror înţeles îl cunoaşte poate doar autorul.
"Capriciile" ar putea fi o satiră a epocii lui Carol al IV-lea, dar geniul lui Goya a ridicat aceste opere dincolo de înţelegerea limitată. Prin imaginile fantastice cumplite şi enigmatice, "Capriciile" nasc în privitor întrebări neliniştite cu privire la condiţia omului.
Vă invităm vineri, 24 iunie 2022, la ora 12:00, la vernisajul expoziţiei ce va avea loc la Palatul Brukenthal din Piaţa Mare nr. 4.