Articol
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a comunicat data la care se va putea circula în totalitate pe austradă de la Sibiu până în București. Este vorba despre anul 2028, când va fi finalizată autostrada Sibiu – Pitești, care va fi conectată autostrăzii Pitești – București.
Autostrada Sibiu – Pitești este în plină execuție, iar despre aceasta, CNAIR susține că este ”cel mai mare proiect de infrastructură rutieră realizat vreodată în România”.
Autostrada Sibiu – Pitești a fost împărțită în cinci secțiuni, în momentul de față numai una dintre acestea fiind dată ciculației. Este vorba despre segmentul dintre Sibiu și Boița, în lungime de 13,17 kilometri, deschisă în decembrie 2022.
Înprezent, se lucrează pe alte două secțiuni, conform CNAIR, Curtea de Argeș – Pitești (30,35 km) fiind realizată în proporție de două treimi, iar Tigveni – Curtea de Argeș (9,86 km), în proporție de o treime, conform ProMotor.
Celelalte două secțiuni, Boița – Cornetu (31,33 km) și Cornetu – Tigveni (37,4 km) sunt în stadiul de proiectare.
Marile provocări: zone cu vestigii istorice, tunele în zona montană
Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, a menționat, pentru ProMotor, problemele cu care se confruntă antreprenorii secțiunilor 2 și 3, Boița – Cornetu, respectiv Cornetu – Tigveni.
”Este cel mai mare proiect de infrastructură rutieră realizat vreodată în România. Sunt zone unde constructorul întâlnește vestigii istorice. De asemenea, trebuie săpate tunele, în zona montană. Plus că trebuie realizate exproprierile și defrișate zonele forestiere pe unde trece drumul. În prezent, deja s-a deschis prima porțiune, între Sibiu și Boița, iar lucrările avansează accelerat. Românii vor putea circula pe autostradă între București și Sibiu în 2028, când e stabilit termenul de finalizare pentru secțiunile 3 și 4, între Cornetu și Curtea de Argeș”, a declarat Șerbănescu pentru ProMotor.
Șerbănescu a adăugat că cea mai complicată secțiune este cea din zona Curtea de Argeș – Tigveni – Cornetu: ”Aici se lucrează 24de ore din 24 pentru construcția primului tunel rutier la nivel de autostradă de pe acest drum de mare viteză pe sub Dealul Momaia din județul Argeș. Au fost executați în total 1.273 metri de tunel forat pe ambele fire, din care 686 metri de tunel pe firul ieșiri din tunel, sensul Sibiu – Pitești (Tunel Daniela) şi 587 metri de tunel pe firul intrării în tunel, sensul Pitești – Sibiu (Tunel Alina). Acest tronson reprezintă prima trecere la nivel de autostradă peste Carpați”, a mai spus Șerbănescu.
Valoarea totală a autostrăzii Sibiu – Pitești depășește 16 miliarde de lei, suma fiind alocată prin Programul Transport (PT) și Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM). Autostrada Sibiu – Pitești va avea o lungime de 122,11 km. (b.o.n.)