Calea Dumbrăvii, în șantier. Cum vrea municipalitatea să fluidizeze traficul pe tronsonul B-dul Mihai Viteazu – B-dul Vasile Milea

Acasa >

Articol

Modernizarea porțiunii de pe Calea Dumbrăvii între Cimitirul Municipal și intersecția cu B-dul Mihai Viteazu a fost un motiv de mândrie pentru municipalitate și de nemulțumire pentru mulți sibieni. Prima ”arteră smart” a Sibiului, așa cum a fost botezată Calea Dumbrăvii, a generat nemulțumire printre sibieni, din cauza menținerii circulației pe un singur sens. Zonele verzi, pistele pentru biciclete, băncile și toate celelalte investiții făcute pe tronsonul amintit, nu au reușit să descongestioneze traficul de pe străzile paralele, precum Calea Cisnădiei sau strada Octavian Goga, artere ce au rămas un coșmar pentru șoferi, la orele de vârf.  

Imagine intercalată
Imagine intercalată

Într-un proiect supus aprobării Consiliului Local al municipiului Sibiu în ședința din 26 octombrie sunt explicate intențiile municipalității în privința tronsonului de pe Calea Dumbrăvii cuprins între intersecția cu B-dul Mihai Viteazu și cea cu B-dul Vasile Milea. 

Traficul sufocant cere o reconfigurare

Inițiatorii proiectului au explicat motivele pentru care doresc reconfigurarea tronsonului de pe Calea Dumbrăvii, pe primul loc situându-se aglomerația de la orele de vârf. Analizând Referatul de aprobare nr. 74300/16.10.2023, privind oportunitatea promovări Proiectului de hotărâre referitor la aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru modernizare stradă şi iluminat public în cadrul obiectivului „Modernizare Calea Dumbrăvii (tronson B-dul V. Milea- B-dul. Mihai Viteazu)", întocmit de iniţiator, primar Astrid Cora Fodor, propunem Consiliului Local al Municipiului Sibiu aprobarea proiectului în forma prezentată de iniţiator, din următoarele motive: Urmare a dezvoltării Municipiului Sibiu şi a industrializării puternice, s-a ajuns la creşterea populaţiei urbane, la dezvoltări imobiliare şi la supraaglomerarea drumurilor, la creşterea traficului auto şi pietonal, la degradarea accentuată a infrastructurii şi suprastructurii rutiere, ceea ce obligă autorităţile locale să găsească soluţii viabile pentru fluidizarea traficului, îmbunătăţirea transportului în comun, viabilizarea şi repararea căilor de acces şi la mărirea capacităţii străzilor colectoare. O situaţie similară celor prezentate, se regăseşte şi pe Calea Dumbrăvii amplasată în zona centrală a Municipiului Sibiu. În această zonă se desfăşoară un trafic auto, velo şi pietonal în creştere ceea ce determină autorităţile locale la găsirea unor soluţii viabile pentru fluidizarea acestuia, îmbunătăţirea infrastructurii de transport, modernizarea şi reabilitarea căilor de acces. Lucrarea propusă pe tronsonul cuprins între Bulevardul Vasile Milea şi Bulevardul Mihai Viteazu vine în completarea tronsonului deja modernizat între strada Ludoş şi Bd. Mihai Viteazu, artera fiind de o importanţă majoră în ceea ce priveşte realizarea legăturilor între cartierele din zona de Sud-Est, Sud şi Sud-Vest cu centrul oraşului. Calea Dumbrăvii, pe tronsonul cuprins între Bulevardul Vasile Milea şi Bulevardul Mihai Viteazu este o arteră aglomerată a oraşului datorită amplasării într-o zonă cu locuinţe preponderent colective, a operatorilor economici, a instituţiilor publice, militare şi de învăţământ amplasate pe acest tronson, coroborat cu traficul local şi de tranzit. Traficul, la orele de începere a activităţii și la orele după-amiezii, devine aglomerat, creânduse blocaje şi stagnarea coloanelor de maşini”, se arată în expunerea de motive. 

Imagine intercalată
Imagine intercalată

Cum vor autoritățile să fluidizeze traficul pe Calea Dumbrăvii 

Cu toate că traficul auto și aglomerația de la orele de vârf reprezintă principalul motiv pentru care a fost gândit proiectul de reconfigurare, parcurgând lista investițiilor vom constata că referirile la structura părții carosabile sunt ambigue, oferindu-ni-se în schimb detalii amănunțite despre trotuare, piste de biciclete, zone verzi și iluminat public. O atenție deosebită e acordată și rețelei de canalizare. ”În cadrul investiţiei, pe lângă modernizarea străzii sunt propuse lucrări de realizare a iluminatului public, reabilitare a reţelei de cablaj metropolitan şi a reţelelor de apă şi canalizare. În cadrul proiectului de modernizare sunt propuse următoarele: Reabilitarea părţii carosabile cu 3 sau 4 benzi de circulaţie, în functie de necesităţile de racordare cu străzile adiacente. Pe partea dreaptă, în sensul de mers spre B-dul Mihai Viteazu, vor fi amenajate o pistă de biciclete cu lăţimea de 3.00 m cu dublu sens de circulaţie şi un trotuar cu lăţimea de minim 1.50 m. Zona adiacentă părţii carosabile va fi amenajată acolo unde e posibil cu o zonă verde, înierbată, pe care vor fi plantaţi arbori, la o distanţă de aproximativ 15 m între ei. Pe partea dreaptă a străzii această zonă verde va avea rol de zonă de siguranţă între carosabil şi pista de biciclete. Delimitarea între pista de biciclete şi trotuar va fi realizată cu un marcaj continuu executat cu material bicomponent. Pentru diferenţierea suprafeţei pietonale de cea a bicicliştilor, pe toată suprafaţa pistei de biciclete va fi aplicat un covor antiderapant realizat cu vopsea bicomponentă verde. Colectarea apelor meteorice de pe suprafaţa părţii carosabile se va face prin preluarea lor prin gurile de scurgere în canalizarea pluvială proiectată. Reabilitarea reţelei de apă de pe Calea Dumbrăvii se va face pe lungimea de aproximativ 160 m. Pentru fiecare consumator de pe stradă va fi păstrat branşamentul existent, se va schimba piesa de branşare mecanică existentă cu piesă de branşare electrosudabilă şi se va instala un cămin de apometru nou la limita de proprietate, 2 la imobilele care nu deţin cămin de apometru. Se vor reabilita hidranţii exteriori existenţi prin înlocuirea acestora şi recuplarea la reţeaua de distribuţie . Vor fi înlocuite capacele căminelor de vane şi de vizitare aferente reţelelor de apă potabilă și canalizare menajeră existente. Se vor realiza reţele independete de canalizare menajeră şi canalizare pluvială. Reabilitarea sistemului de canalizare constă în înlocuirea actualului sistem, astfel vechea reţea de canalizare se va dezafecta. Se vor realiza racorduri noi de canalizare menajeră și de canalizare pluvială pentru consumatorii de pe stradă. Se vor demonta stâlpii de iluminat existenţi (din beton şi metalici) şi se vor monta stâlpi de iluminat metalici cu înălţimea de 8 m deasupra solului echipaţi cu corpuri iluminat cu tehnologie LED. Pentru porţiunile pietonale se propune montarea de cârje suplimentare pe stâlpii metalic, la o înălţime de 4m. Pe acestea se vor monta corpuri de iluminat cu tehnologie LED. Alimentarea circuitelor proiectate se propune a fi făcută din reţelele de iluminat existente în zonă. Se propune păstraea infrastructurii metropolitane existente iar acolo unde structura stradală nu permite păstrarea infrastructurii, aceasta se va reconfigura pentru a fi respectate condiţiile de coexistenţă cu structura stradală nouă propusă. Sistemul proiectat se va conecta cu sistemele aeriene sau subterane existente”, se arată în textul proiectului publicat pe pagina electronic a municipalității. Același text cuprinde și avantajele pe care inițiatorii consideră că le va aduce investiția. Se vorbește despre reducerea noxelor și asigurarea unor condiții mai bune de circulație, fără a se da detalii despre modul în care va fi descongestionat traficul: ”Avantajele și facilităţile rezultate ca urmare a realizării investiţiei sunt: reducerea cantităţii de noxe emanate de mijloacele de transport, pe o infrastructură stradală modernizată;  crearea de condiţii optime de circulaţie; asigurarea unui trafic cu confort sporit în zonă; sistematizarea şi modernizarea carosabilului, trotuarelor, pistelor pentru biciclete, spaţiilor verzi, zonelor de parcare, reţelelor tehnico-edilitare”. Ideea preluării traficului de pe tronsonul amintit de străzile paralele nu e una viabilă, dat fiind că în prezent pe artere precum Școala de Înot sau Oituz se înregistrează deja valori mari de trafic la orele de vârf. 

Cât costă și ce presupune investiția

Proiectul supus aprobării joia trecută prezintă indicatorii tehnico-economici ai investiției ce se ridică la peste 5 milioane de euro: ”Se propun spre aprobare indicatorii tehnico-economici pentru acest obiectiv de investiţii, după cum urmează : I. Indicatori economici (inclusiv TVA) : TOTAL: 25.387.538,37 lei cu TVA din care C+M : 21.508.920,50 lei cu TVA.  II. Indicatori tehnici: Specialitatea Drumuri şi peisagistică: – Lungime în ax sector stradă : 715m; – Suprafaţă strat de uzură : 13100 mp (cu drumuri laterale); 3 – Suprafaţă trotuare: 6175 mp; – Suprafaţă piste pentru biciclete 2450 mp + 30mp marcaj pe carosabil; – Suprafaţă spaţii verzi: 1865 mp; – Locuri de parcare: 36 buc.+ taxi: 14 buc; – Staţii de autobuz: 3 buc.; – Copaci noi plantaţi: 120 buc.; – Copaci de tăiat: 5 buc; – Arbuşti+ plante ornamentale: 300 buc; Specialitatea reţele hidro-edilitare: Reabilitare reţea distribuţie apă – Conducte PEID PE100 SDR 17 De 250 mm, PN10: 160 m; – Conducte PEID PE100 SDR 17 De 110 mm, PN10: 36 m; – Cămine de apometru DN 500 mm: 12 buc; – Cămine de apometru DN 1000 mm: 3 buc; – Hidrant de incendiu subteran DN100: 6 buc; – Înlocuire capace cămine de vane existente: 9 buc; Reabilitare reţea canalizare menajeră – Conducte PAFSIN SN12000 Dn 600 mm: 780 m; – Conducte PAFSIN SN12000 Dn 500 mm: 42 m; – Conducte PAFSIN SN12000 Dn 300 mm: 102 m; – Conducte PAFSIN Ov 700/1050 mm: 96 m; – Cămine de vizitare Dn 1000 mm: 30 buc; – Căminne de vizitare rectangulare 1700/1500 mm: 4 buc. – Racord menajer individual PAFSIN Dn 150 mm L= 15m: 21 buc; – Racord menajer individual PAFSIN Dn 200 mm L= 15m: 1 buc; – Cămine de racord menajer DN 800 mm: 21 buc; Reabilitare reţea canalizare pluvială – Conducte PAFSIN SN12000 Dn 800 mm: 929 m; – Conducte PAFSIN SN12000 Dn 300 mm: 65 m; – Cămine de vizitare Dn 800 mm: 4 buc; – Cămine de vizitare Dn 1800 mm: 20 buc. – Cămine de vizitare Dn 1800 mm echipate cu vană tăvilar Dn800: 5 buc. – Racord pluvial individual PAFSIN Dn 150 mm L= 15m: 21 buc; – Cămine de racord pluvial DN 800 mm: 21 buc. – Gură de vărsare DN500mm: 60buc. – Racord pluvial gură de scurgere PAFSIN Dn 150 mm L= 6m: 60 buc. Specialitatea iluminat și metropolitan: -stâlpi iluminat 8m: 55 buc; – corpuri de iluminat LED Pmax. lOOW: 63 buc ; – corpuri de iluminat LED Pmax. 30W:20 buc; – cârje simple: 47 buc; – cârje 2 braţe : 8 buc; – cârje iluminat pietonal:20 buc ; – lungime LES 0,4 kV iluminat ACYY 3×35+16 mmp: 3266 m ; 4 – lungime traseu cablaj metropolitan (4x 050) : 1670 m; – lungime branşamente (032) : 3000 m; – camerete: 25 buc.”.

FOTO: Răzvan NEGRU

 Custom Image Custom Image Custom Image Custom Image

Autor
30 octombrie 2023 la 18:41

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor Dumitru CHISELIȚĂ
acum 54 minute
Noaptea în care a răsunat “Hristos a Înviat” (şi) la biserica de pe Mihai Viteazu
Sărbătoarea Învierii, ca orice sărbătoare a creştinătăţii, este, în desfăşurarea ei, aceeaşi. Nu e ceva diferit de la...
Actualitate
3 min de citit
Autor Ovidiu BOICA
acum 19 ore
”Călăreții roșii” au câștigat amicalul cu liderul Ligii a IV-a, FC Inter
Echipa din Șelimbăr s-a impus, vineri, la Cisnădie, pe Stadionul ”Măgura”, cu 5-1 în fața ocupantei primului loc...
Actualitate
2 min de citit
Autor Ovidiu BOICA
acum 21 ore
Doar o jumătate de cadou pentru Măldărășanu la împlinirea a 50 de ani. FC Hermannstadt a remizat la Ovidiu, cu Farul
Echipa sibiană a terminat la egalitate, sâmbătă, pe terenul Farului, ratând posibilitatea de a reveni pe primul loc...
Actualitate
5 min de citit
acum 1 zi
Video: Vinerea mare la biserica de pe Mihai Viteazu
Trecerea pe sub Sfântul Epitaf la slujba Prohodului din Vinerea Mare, biserica cu hramurile Înălţarea Domnului şi Sfântul...
Actualitate
1 min de citit