Articol
Indiscutabil, în ultimele două- trei luni, capul de afiș al nemulțumirilor din România a fost odiseea facturilor la curent și gaz, dar mai există pe lângă acești bulgări, a căror rostogolire aduce și alte scumpiri, o problemă despre care s-a vorbit prea puțin. Unul din trei români deține un autoturism, iar polița obligatorie RCA și-a dublat prețul după prăbușirea unei importante companii de asigurări. Pe lângă faptul că foarte mulți asigurați s-au văzut nevoiți să suporte costul reparației mașinilor avariate pentru că respectivul asigurator nu i-a mai despăgubit în timp util, toți proprietarii de autoturisme sunt victime colaterale ale acestei crize. O firmă de asigurări nu e o covrigărie, o consignație sau o tarabă în talcioc, ci o entitate care ar trebui să se supună unor reguli stricte și unei monitorizări a unei instituții a cărei menire este aceea de a preveni prăbușiri precum cea de acum câteva luni. Firește, teoretic există o instituție ce supraveghează piața asigurărilor, unde lefurile sunt de ordinul miilor de euro. Dar cu toate astea iată-ne în situația de a trăi episoade exasperante, fie că vorbim despre oameni care nu-și pot repara mașinile, fie că ne referim la dublarea costului pentru polița obligatorie RCA. Această majorare a picat tocmai după ce o companie de asigurări cu o droaie de clienți s-a dus pe copcă, așa că toate explicațiile stufoase referitoare la scumpirea asigurărilor RCA sunt doar praf în ochi. Cineva care plătea acum un an 650 de lei pentru asigurarea valabilă un an, va ”decarta” acum 1300 de lei, ca să nu se plictisească scumpirile de la gaz, curent, carburanți, alimente șamd. Românul trebuie să fie un bun cetățean, să-și plătească dările, să înțeleagă că diferențele dintre spital și grajd nu pot fi semnificative, să spere că poate strănepoții lui vor circula pe autostradă de la Suceava la Timișoara, dar când vine vorba ca statul să îl ocrotească, să îl apere de speculanți, se rupe filmul. Corelarea prețurilor la bunuri și servicii cu puterea de cumpărare a cetățeanului e un principiu absent. A crescut salariul minim, mărirea resimțită fiind de câteva zeci de lei, dar cuantumul scumpirilor este de ordinul sutelor de lei. Ni se spune că în România prețul carburanților e mic în comparație cu Austria, Germania sau Italia. Hai sictir: câți litri de benzină îți cumperi în acele țări, dintr-un salariu mediu și câți în România? Nu vă mai obosiți să calculați, scorul este de vreo 850 de litri la vreo 350, în favoarea occidentalilor. Indivizii care viețuiesc în România, numiți ironic și cetățeni, sunt lăsați de stat pradă oricărui șnapan, lotru deghizat în furnizor de servicii sau bunuri. Respectul statului român pentru cetățenii săi se vede clar în prețul facturilor, al polițelor RCA, al benzinei și motorinei, al pâinii și al celorlalte produse de bază devenite, peste noapte, unele de lux.