Articol
Peste Sibiu ORAŞ MARTIR au trecut ca un vis treizeci şi cinci de ani, în care simbolurile care îi erau destinate, purificate şi închegate în marmură, în locul în care mulţimile au îngenunchiat în Decembrie 89 ca într-o mare catedrală a neamului, rostind pios la îndemnul preotului răşinărean Ştreza „Tatăl Nostru” să se certifice. Aşa a vrut Bunul Dumnezeu .
Aşa a vrut şi în 89 ne-a dat căldura primăverii în plină iarnă, curajul şi prietenia care ne-au însoţit în coloane şi care ne-a revărsat ca un torent viu în piaţa Unirii, piaţă cu nume predestinat ca spaţiu religios al concilierii, apropierii şi înţelegerii.
În treizeci şi cinci de ani de voință politică democratică în care societatea românească, amorţită timp de mai bine de 50 de ani şi-a căutat cadenţa, poate s-a uitat că „deşteptarea” a fost la vreme de Crăciun şi că în Decembrie 89 noi, toţi cetăţenii românii, am fost uniţi.
Am fost uniţi atunci când cu totală uitare de sine s-a murit, iar eroii noştri, mulţi prea tineri, ne privesc astăzi de dincolo de zare şi ne strigă tăcut : -„Nu ne uitaţi şi nu uitaţi !”.
Nu vă uităm, nu v-am uitat şi nu am uitat şi fie ca bunul Dumnezeu să vă aibă la dreapta sa, aşa cum îl rugăm să ne ajute şi să ne lumineze şi pe noi poporul lui.
În cinstea Revoluţiei Romane din 1989 şi a eroilor martiri, la iniţiativa asociaţiilor de revoluţionari, a Primăriei Municipiului Sibiu (Primar Klaus Werner Johannis), a Consiliului Judeţean Sibiu, s-a ridicat monumentul MEMORIAL 89 (autor arh.Gheorghe Şeptilici), încadrat de Ministerul Culturii și Identităţii Naţionale prin AVIZ-ul cu nr. 456 din 05.12.2018, prin grija d-nei Primar a municipiului Sibiu, Astrid Fodor şi a Consiliului Local Sibiu prin HCL nr. 41 din 25.02.2016 ca MONUMENT DE FOR PUBLIC acordându-se cinstea cuvenită Sibiului sibienilor, REVOLUŢIEI SIBIENE şi EROILOR MARTIRI.
MEMORIAL 89 include multiple sensuri şi simboluri religioase:
· Monumentul este închinat spiritului revoluţionar al locuitorilor, REVOLUŢIEI sibiene şi EROILOR MARTIRI, având ca sugestie principală aceea de SIMBOL al REVOLUŢIEI şi ALTAR în marea Catedrală a neamului – P-ţa UNIRII – în ideea că însăşi natura este spaţiul şi timpul religios în care, noi naţiune profund religioasă, ne-am unit şi câştigat libertatea în AJUN DE CRĂCIUN,
· Monumentul trebuie să ne reprezinte în egală măsură pe noi toţi şi pe fiecare în parte, pe cei de ieri, de azi şi de mâine, fără dimensiune temporală,
· Soclul cu trei trepte face trimitere la Sfânta Treime, iar forma rotundă a acestuia ca formă de echilibru perfect reprezintă dorinţa şi credinţa într-un viitor mai bun,
· Cele douăsprezece elemente de contur ale soclului din care se înalţă şapte coloane îi simbolizează pe cei doisprezece apostoli, iar cifra 7 ca cifră a creaţiei ne trimite la ideea că în Decembrie 89 – NOI AM CREAT O LUME.
· Totdată, cele 12 elemente simbolizează timpul, iar dispunerea în cerc parte din acestea, unite prin placa curbă sugerează atât Marea Adunare Populară din 22.12.1989, cât şi horele înaintaşilor înainte de luptă şi în sărbători,
· Cele şapte coloane care susţin placa curba fac trimitere la totemurile dacice din spaţiile forum, iar teşitura oblică spre înăuntru semnifică capetele plecate pios ale credincioşilor la intrare în biserică – catedrala UNIRII, iar înălţimea diferită a acestora face trimitere la dorinţa de schimbare şi poziţiile diferite ale actorilor,
· Crucea din marmură albă montată în faţa focului veşnic simbolizează puritatea Mântutorului care a fost răstignit pe cruce şi apoi, însângerat l-au sacrificat (ridicat – crucea înroşită de pe placa curbă),
· Placa curbă, este un segment al absidei altarului acestei mari catedrale şi compusă din patru plăci care prin venatura marmurei a trei dintre acestea ( pe prima fiind montată crucea însângerată) cu venatura celei de-a parta formează V-ul victoriei ca simbol că am fost victorioşi sub semnul crucii,
· ,,Focul Veşnic,, – elementul cilindric din mijlocul compoziţiei include toate elementele religioase de simbol şi toată simbolistica focului care arde şi ne arde veşnic – regrete, năzuinţe, speranţă, dragoste, furie, credinţă, încredere, prietenie, durere… şi este un monument în monument, închinat Eroilor Martiri.
· De asemenea, reprezintă naşterea Domnului, ca naştere şi renaştere a speranţei în mai bine şi credinţei în bunul Dumnezeu,
· Cele 12 elemente care susţin cilindrul reprezintă cei 12 apostoli mici, dar şi timpul care cerne şi ne cerne,
· Culorile elementelor de marmură de la alb cu venatură neagră la roşiatică şi însângerată reflectă multiplele stări sufleteşti avute de sibienii manifestanţi şi jertfa.
Doresc să aduc mulţumiri bunului DUMNEZEU care m-a îngăduit să mă nemuresc prin acesta lucrare şi tuturora care au făcut posibilă zidirea – OAMENI din administraţie, OAMENI de la asociaţiile de revoluţionari şi la toţi OAMENII de bine care au ajutat şi m-au ajutat să purific simbolurile care le erau dedicate şi sper ca monumentul să fie acum şi în viitor simţit real iubit şi apărat ca fiind al vostru, dragi sibieni.
Arh.dipl. ŞEPTILICI GHEORGHE
Membru al ASOCIATIEI SIBIU DECEMBRIE 89
LOR – EROILOR
,,Din noaptea ce străluce
Mai neagră şi mai vie
Răsar umbre şi gînduri
Aproape de vecie.
Sunt umbrele plecate
A celor ce-au căzut
Şi gîndurile toate
Ce ieri nu s-au ştiut
Din noaptea ce străluce
Răsar şi glasuri reci
A celor ce te cheamă
Cu lacrimi să mai treci
Pe lîngă pietre grele
Ce moartea le-o apasă
Pe ei, ce soarta vrut-a
Să nu ajungă acasă”.
Teodora Şeptilici