Articol
Necesitatea revizuirii ”Curriculumului de referință destinat educației militare profesionale a ofițerilor din statele partenere NATO” a devenit o stringență, fiind influențată de evoluția mediului de securitate din ultima decadă. Ca atare problematica reanalizării acestui document a determinat lansarea unui proces de evaluare prin care să fie reflectat stadiul actual de dezvoltare a artei militare, prin care să se ia în considerare impactul tehnologiilor emergente asupra operațiilor militare și să fie încorporate ”lecțiile identificate în conflictul din Ucraina”. Acest subiect prioritar a fost abordat cu mare responsabilitate în cadrul Consorțiului Parteneriatului pentru Pace al Academiilor de Apărare și Institutelor pentru Studii de Securitate desfășurat în Garmisch-Partenkirchen, Germania.
Prioritățile Consorțiului
———————-
The Partnership for Peace Consortium of Defense Academies and Security Studies Institutes (PfPC) este o rețea multinațională de academii de apărare și institute de studii de securitate, fondată în 1998, în timpul Summitului NATO, cu scopul de a promova construirea instituțiilor de apărare și de a promova stabilitatea regională prin educație și cercetare multinațională. PfPC reunește peste 800 de academii de apărare și institute de studii de securitate din 60 de țări, unite prin principiile de bază ale programului Parteneriat pentru pace. Misiunea lor este de a servi ca un consorțiu care facilitează cooperarea și integrarea între membrii săi și alți parteneri. Trebuie precizat că PfPC dispune și implicit de o rețea multinațională, voluntară, formată din sute de cadre universitare care au experiență în sectorul apărării și securității. Grupul unic al părților interesate de Consorțiu dispune de o organizație care include și țări neutre ori nealiniate, dar care cooperează cu/în programul PfP al NATO.
AFT, reprezentată la procesul de reanalizare
————————————————–
La activitate au participat ofițeri activi și în rezervă, precum și cadre didactice civile cu experiență în domeniu, din 14 țări membre NATO și partenere. România a fost reprezentată de Col.(rz.) lect.univ.dr. Alin Bodescu de la Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu, cel care a condus echipa destinată nivelului „Senior”, unul dintre cele cinci ale carierei de ofițer (Basic, Junior, Intermediate, Senior, Executive) pe baza cărora este organizat Curriculumul. Din echipa celui de-al doilea atelier au mai făcut parte ofițeri superiori din SUA, Polonia și Slovacia. Deși Curriculumul se adresează sistemelor de învățământ militar din statele partenere ale NATO, conținutul său este relevant și poate fi adoptat și de statele membre NATO, dată fiind nevoia de a se asigura un grad de interoperabilitate ridicat între NATO și parteneri. Aceste revizuiri vor avea – foarte curând – un feedback și în Curriculumul de referință destinat educației profesionale din mediul nemilitar, în ideea de a exista o armonie conceptuală dar și proactivâ-educațională coerentă între cele două.