Anvelopele reprezintă legătura directă între automobil și drum. Cu ajutorul anvelopelor, mașina intră în contact cu suprafața pe care se deplasează. Din acest motiv, este esențial să alegi anvelopele conform recomandărilor producătorului și să le adaptezi la sezon. Dar nu este suficient doar atât – este important să observi la timp uzura anvelopelor și să le schimbi. Anvelopele în stare proastă deteriorează aderența la drum, manevrabilitatea și pot chiar să se distrugă în timpul mersului. Toate acestea pot duce la accidente.
Anvelopa auto este un material consumabil care trebuie schimbat destul de des. Datorită sarcinilor grele, anvelopele nu doar se uzează intens, ci uneori se deteriorează serios. Sarcina șoferului este să observe cât mai curând posibil simptome periculoase. Acestea pot include:
Uzura clasică a anvelopelor
Acesta este un fenomen destul de des întâlnit. Adâncimea benzii de rulare pe cauciucurile de vară trebuie să fie de cel puțin 1,6 mm, iar pentru cele de iarnă de cel puțin 4 mm. Dacă banda de rulare este mai mică decât limita admisă, anvelopele trebuie înlocuite necondiționat cu altele de pe janta.ro.
Indicatorul de uzură, din fericire, este prezent pe multe anvelope moderne. Poate arăta diferit, dar cel mai des este o bară transversală cu o înălțime de 1,5 mm, situată în canelura benzii de rulare. Când nivelul benzii de rulare se aliniază cu acesta, anvelopele trebuie schimbate. Producătorul marchează indicatorul de uzură pe partea laterală a anvelopei sub formă de logo sau semn triunghiular. Dar există și alte versiuni.
Crăpăturile
Acestea apar, de obicei, pe anvelopele uzate din cauza trecerii peste gropi, denivelări, borduri și alte neregularități. Chiar dacă sunt mici și superficiale, anvelopele cu crăpături merită schimbate. Defectele minore inițial se vor extinde treptat, ajungând la cordonul anvelopei, iar stratul de breaker va fi supus coroziunii. Desigur, acest lucru amenință cu distrugerea ulterioară a piesei. În general, crăpăturile sunt un motiv clar pentru a schimba anvelopele, fără amânare.
Cordonul dezgolit
Între banda de rulare a anvelopei și carcasă se află breakerul menționat anterior, care este alcătuit din straturi de cordon. Când începe să apară prin uzura anvelopei vechi, acesta poate fi considerat stadiul final al uzurii. Desigur, astfel de anvelope trebuie îndepărtate imediat de pe vehicul. O tăietură adâncă pe o anvelopă relativ nouă poate duce la același rezultat.
Hernia
Apare din cauza deteriorării interne a carcasei, care se întâmplă la impacturi puternice ale roților cu borduri, gropi cu margini ascuțite și alte defecte similare ale suprafeței. Uneori, cauza poate fi chiar un defect de fabricație. În cazul anvelopelor fără cameră cu hernie, aerul din cavitatea internă trece treptat în carcasă, ceea ce face ca structura să poată exploda în orice moment.
În același timp, după un interval de 5-10 mii de kilometri parcurși, este esențial să verifici balansarea anvelopelor. De asemenea, ar trebui să schimbi locația roților. Anvelopele din față suportă o sarcină mai mare, ceea ce duce la o uzură accelerată a benzii de rulare în comparație cu roțile din spate. Rearanjarea preventivă a anvelopelor va permite să crești durata de viață a acestora cu 1-2 sezoane.
În calitate de șofer, este esențial să îți monitorizezi constant starea anvelopelor, deoarece acestea joacă un rol crucial în garantarea siguranței tale pe drum. Prin urmare, acordă mereu atenție stării anvelopelor tale pentru a le menține într-o stare optimă de siguranță în timpul călătoriilor tale.
Sursa foto: unsplash.com