Articol
Când spuneam că practicile electorale nu au evoluat prea mult față de 1990, nu știam că va veni un val de confirmări. Cu cât ne apropiem de momentul alegerilor, simțim tot mai puternic mirosul înecăcios al strădaniilor politicienilor ce încearcă să ne mai ducă încă o dată cu preșul. Am văzut recent, adunate într-un mănunchi ridicol, câteva înregistrări avându-i în prim-plan pe patru posibili candidați la președinție, coborâți printre muritori, jucând rolul românului simplu ieșit, la magazin sau la piață, să-și cumpere de-ale gurii, produse populare și accesibile. Marcel Ciolacu fusese surprins într-un magazin împărțind politețuri cu vânzătoarele, bucuros de parcă și-ar fi revăzut o verișoară, după 20 de ani. Ca un truditor grăbit, a cerut doar niște pufuleți. Ce om popular, modest, lipsit de pretenții, gata să se alimenteze frugal, vor spune telespectatorii creduli. Pe George Simion l-am putut vedea în piață, printre tarabe, discutând prietenește cu vânzătoarele, rol care îl prinde bine și cu care ne-am obișnuit. Tot în piață fusese surprins și Nicolae Ciucă, alături de Rareș Bogdan și Lucian Bode, la târguieli. Ciucă, ieșit să cumpere niște fasole (sperăm fără efecte explozive în tabăra liberalilor) și Rareș Bogdan mirosind o legătură de pătrunjel, atent supravegheați de vigilentul Bode, conturează un tablou nefiresc și pentru anii ’90. Până mai ieri, fostul premier ne-a livrat imaginea unui ins decent, nededulcit la populisme, cât despre Rareș Bogdan și interacțiunea lui cu pătrunjelul de pe o tarabă, să avem pardon, gestul e mai mult decât penibil. Sau, te pomenești că o fi vrut să transmită un mesaj subliminal, comparând prestația politică a șefului său de partid cu ceea ce reprezintă, în accepțiunea populară, pătrunjelul. În fine, Mircea Geoană nu a ieșit la cumpărături, sondând timid terenul, la niște evenimente publice. Trucul ăsta cu descălecatul între oamenii simpli, la piață, la magazin e cam vechi și poate prindea la public până acum 10-15 ani. Sincer, credeam că alde Ciucă și Ciolacu sunt ceva mai abili, poate mai bine consiliați, dar se pare că merg tot pe cartea populismului. Așadar, piața și supermarketul rămân barometre electorale și e de așteptat ca vizitele candidaților în aceste spații să se înmulțească. Deh, de dragul voturilor mănânci și o iahnie de fasole, ca la popotă, pufuleți, tragi pe nas mireasmă de pătrunjel și o complimentezi pe tanti Floarea din Obor. Rămâne cum am stabilit: anii ’90 cu ale lor șoricării electorale sunt tot pe cai mari, doar ceasurile de la mâna politicienilor, trenciurile și pantofii s-au schimbat.