Articol
* Fără atâtea tobe şi trâmbiţe, Festivalul Filmului Documentar ASTRA a sărbătorit 30 de ani de existenţă cu pelicule deosebite, variate, incitante, bucurându-se de unanime aprecieri din partea numerosului public participant la vizionări. De la an la an, Festivalul a crescut în valoare, graţie iniţiatorului său, prof. Dumitru Budrala şi echipei pe care o coordonează. Nu-i vorbă că a şi fost sprijinit de importante instituţii de cultură şi administrative, iar mass-media locală a fost in corpore alături de realizatori. * Nu ştiu cum se face că, în ciuda tuturor avertismentelor, a înăspririi verificărilor şi sancţiunilor, nu-i zi să nu fie semnalate accidente rutiere, cu sau fără pietoni, cu sau fără şoferi băuţi ori drogaţi, cu răniţi, morţi şi pagube materiale. Culmea este că Judeţul Sibiu era un loc cu trafic prudent şi civilizat, doar în ultima perioadă degradându-se. Opinia mea este că o cauză favorizantă o constituie lejeritatea cu care se dau carnetele de şofer şi superficialitatea examenelor. * Cu mai mulţi ani înainte, Sibiul era considerat un "oraş al pensionarilor”, liniştiţi, cu zone de agrement la îndemână, cu oameni molcomi, care se cunoşteau şi se întâlneau la taclale înaintea mesei de prânz. I s-a dus buhu că Sibiul ar fi oraş turistic şi turiştii au dat năvală, din ţară şi de-afară, spre bucuria comercianţilor de tot felul, care au săltat preţurile precum în staţiunile din occident. Aşa se face că localnicii, cei mai mulţi, preferă să se plimbe agale pe Corso sau prin Sub arini, ori să şadă pe bănci în Piaţa Mare şi Parcul Astra. I-adevărat că oraşul e mai viu, mai colorat, dar şi-a pierdut identitatea, la acest fenomen contribuind şi firmele magazinelor şi localurilor, cele tradiţionale fiind înlocuite cu denumiri străine. Sibienii vechi au plecat sau au murit, iar sibienii noi au alte preocupări şi tabieturi de sorginte occidentală. * O problemă mereu discutată şi mereu nerezolvată este cea a parcărilor. În marile oraşe europene ea a fost soluţionată fără tot felul de discuţii şi păreri mai mult sau mai puţin avizate. Prima regulă, în centrul oraşelor nu se circulă cu autoturisme decât cele absolut necesare şi cele pentru care se plăteşte o taxă pe care nu şi-o poate permite oricine. A doua regulă: parcări încăpătoare la marginile oraşelor, etajate ori subterane, de unde oamenii, după ce şi-au lăsat maşinile, să plece cu mijloace de transport în comun: autobuz, troleibuz, tramvai sau bicicletă. A treia regulă: nu se aprobă construcţia nici unui bloc decât acolo unde există suficient spaţiu pentru amenajarea de parcări. A patra regulă: pe străduţele din centrul istoric să fie interzisă parcarea oricărui vehicul (Tribunei, Xenopol, Centumvirilor, Turnului, Faurului, Avram Iancu etc.) A cincea regulă: microbuze care să ducă dimineaţa elevii la şcoală în cartiere, pentru a nu mai aglomera oraşul cu taxiuri şi maşinile părinţilor… Fără adunări şi consultarea publicului, că nu iese nimic: Hotărâre a Consiliului local, care să devină lege, iar poliţiştii locali să-şi mişte bucile cele grase şi să verifice aplicarea ei. Asta, bineînţeles, dacă vreţi cu adevărat să se mişte ceva în Sibiu în afară de festivaluri, târguri şi lansări de cărţi de câte două, trei ori aceeaşi.