Articol
Când eram elev, pe la finele anilor '70, era o modă ca unii şmecheri cu Dacie să şi-o facă "de raliu", lucrând toba de eşapament ca să o facă să sune spart, că aşa dădeau impresia că ce ditamai asul volanului sunt ei. Moda asta a mers un an sau doi, până a intrat pe fir miliţia şi le-a umblat la portofel şi le-au sărit la băeţii aerele de "Raliul Dunării".
Dar moda a revenit iar, câteva generaţii mai încolo, acum. Nu mai avem Dacie, ca moşii, ci avem motoare. Iar dacă avem motoare, normal că trebuie să le lucrăm ba la număr, să fentăm radarul cănd o călcăm, ba la benzină, să pocnească aşa, vintage, ba la tobă, să pârâie de zici că e un Trabant prost. Şi e astfel să ne dăm rotunzi, mai ales noaptea, pe bulevardele Sibiului, că e vară, cald, oamenii îşi deschid geamurile şi astfel află şi ei că noi ăştia, bikerii cu motoare "sport", existăm pe lumea asta, că dacă nu faci zgomot, nu exişti.
Povestea asta cu gălăgiile motoarelor noaptea e veche şi nu e doar la Sibiu, ci şi în alte oraşe. Doar că în alte oraşe se mai mişcă sau măcar se mai încearcă ceva. Dar aici la noi, pixu' Flaro (că era tot din Sibiu şi el). Nimic, niente, rien, nada, nix, nicevo – pardon, nicioho. Cum vine seara şi până pe la vreo 3 noaptea, arterele lui Capitala Centrul Galactic al Culturii Vietzi zisă Hermanştat, pârâie la cote intense, de vibrează betoanele blocurilor. Pentru că în intervalul ăsta orar apare piţi-arongaţa şi panaramismul pe două roţi. Dacă vrei să îi înţelegi, îi înţelegi, chiar dacă te iau nervii. Ei vor să fie băgaţi în seamă. Neavând prea multe elemente pentru asta, fac şi ei zgomot pe stradă, că aşa măcar sutn remarcaţi cumva. Nu lucrează, că de ar lucra, ziua, ar fi prea obosiţi ca să se bage în seamă noaptea. Dacă ar lucra noaptea, nu s-ar da şmecheri pe două roţi prin decorul urban, că ar avea altceva de lucru. Dar nu de apologia muncii vorbim aici, ci de anti-apologia măsurilor ne-luate de autorităţi.
Bineînţeles că nu-s eu ăla deranjatul aici, ci cam toţi cei care noaptea au obiceiul ăla neevoluat şi de bă sărakilor, de a dormi. Iar vara au în plus şi nebănuitul tupeu egoist de a deschide geamul ca să fie răcoare. Da ştiu, cine vrea linişte să meargă la pădure sau la cimitir, dar uite că şi din pădure, şi din cimitir se aude cum o ard pârţitoarele alea. Pe Dumbrăvii.
Din câte am citit, se pare că cei răspunzători de liniştea publică pretind, foarte fericiţi, că e "vid legislativ" şi astfel nu se pot taxa motoriştii care fac gălăgie. Păi vidul ăla ar putea fi de-vidat dacă primarii, consilierii locali şi parlamentarii, ştiţi, cei din pozele de pe afişajul electoral care îşi rupeau tricourile de pe ei că mamă cum vor lua ursul de coarne sau de coadă dacă vor ajunge la aia gustoasă şi bănoasă, la putere, ar ieşi din comoditatea aia profitabilă şi plătită din banii noştri şi ar crea legi şi reglementări pentru cetăţeni, ca de exemplu pe tema liniştii publice şi a poluării fonice din oraşele de fiţă. La fel, aşa-zisa "societate civilă", uluitor vehementă în alte chestii, care pretinde (nu pricep de ce) că ne reprezintă, ar putea să mişte ceva în direcţia asta. Sau nu e ordinul venit?
Nu ai legislaţie? O faci! Iar până o faci, aplici ce legislaţie ai. Francezii deja au rezultate cu radarul decibelilor. Deci se poate dacă ai chef să se poată. Dacă nu, dai vina pe vidul legislativ.
Apropo, aia cu "aşa face motorul, ce vrei, să nu mai circul cu el?", nu prea ţine. Motoarele celor cu număr de ne-România nu fac aşa. Nici motoarele unora cu număr de România. Iar despre choppere, ce să spun nici nu au nevoie de zgomote că ele impun de cum le vezi. Apropo un silencer pentru "motor" face cam 300 de lei. Un rahat, dacă ţi-ai permis 4-11 mii de euro, căt face o motocicletă din aia "sport" cu care nu faci sport.
Da, ştiu că am scris degeaba. Msierupismul administrativ e uluitor. Dar măcar rămâne scris undeva că cineva a zis ceva.