Articol
Când vor să demonstreze eficiența și binefacerile tehnologiei, unii folosesc sintagma ”la un click distanță”. I-am auzit spunând asta inclusiv pe cei care vorbesc despre digitalizarea relației dintre contribuabil și instituțiile statului. Am stabilit recent că în acest domeniu digitalizarea înseamnă mai degrabă scărpinatul cu degetul în creștet în fața lentorii și blocajelor programelor ce ar trebui să ușureze mult relația cetățeanului cu instituțiile publice. Extrasul CF poate fi obținut, de ceva vreme, electronic. Teoretic, ai nevoie de un calculator, conexiune la Internet și un card cu ajutorul căruia să plătești electronic pentru eliberarea documentului. Practic, pe lângă toate acestea îți trebuie multă răbdare și stăpânire de sine. Am petrecut ieri aproape o oră în fața ecranului așteptând să se dezmorțească softul, să îmi accepte plata. După câteva blocaje și mesaje care mă îndemnau să aștept am reușit să rezolv problema. Prețul a fost unul -zic eu- mare, iar când spun asta nu mă refer la taxa plătită pentru a primi documentul, ci la timpul pierdut. Exprimat pe șleau, o instituție a statului român și-a bătut joc de mine și de timpul meu preț de o oră, scoțându-mă din sărite, determinându-mă să invoc o sumedenie de personaje, organe, sărbători șamd. Extrasul CF nu e singurul document plătit cu multă răbdare și o căruță de nervi. Softurile de la ANAF, cele ale administrațiilor locale, cele de unde cumperi rovinietă și multe altele sunt, deseori, pietre de încercare pentru răbdarea utilizatorului. România se vrea digitalizată, dar e mult mai aproape de răboj. Ceea ce e ”la un click distanță”, e -de fapt- departe, departe; uneori îți ia mai puțin să te deplasezi fizic până la instituția cu pricina decât să aștepți dezmorțirea softului. Ne-am lăudat că a fost interzis legal dosarul cu șină, însă, rămânem la fel de complicați și alambicați când vine vorba despre relația instituțiilor statului cu cetățeanul. Se întâmplă din două motive: avem birocrația în sânge și ne scumpim la tărâțe când vine vorba să contractăm servicii de calitate pentru realizarea softurilor. Nu cred că există vreo platformă electronică a unei instituții publice care să funcționeze nu perfect, ci măcar satisfăcător. Păi, dacă nu suntem în stare să facem digitalizarea aia mult invocată și lăudată cum trebuie, măcar să ne asumăm răbojul și să nu mai privim cu atâta dispreț și triumfalism dosarul cu șină.