Proiect european. Concentraţia de CO2 din sălile de clasă, monitorizată la Liceul Tehnologic din Mârşa

Acasa >

Articol

Vinerea trecută, elevi ai claselor a IX-a (anul I de şcoală profesională) de la Liceul Tehnologic Mârşa, alături de cadrele didactice Calmis Elena Diana Calmis, Ramona Petruţa Rus şi Maria Şinca, au efectuat măsurători ştiinţifice pentru stabilirea concentraţiei de dioxid de carbon din săli de clasă ale instituţiei de învăţământ unde învaţă. Parametrii obţinuţi au fost stocaţi pe carduri de memorie şi, prin intermediul unei aplicaţii informaţice, au fost transmişi la o bază de date comună, la care au acces partenerii europeni participanţi la proiectul Erasmus + "CHANGE – Co2 monitoring in scHools for digitAl aNd Green compEtences".
Proiectul CHANGE are ca scop 
dezvoltarea, testarea şi opti-
mizarea unui parcurs multidisciplinar. Acesta va rezulta dintr-o colaborare între o Instituţie de Cercetare şi Transfer Tehnologic şi un grup de şcoli secundare europene VET, prin implicarea cercetătorilor şi profesorilor, ca şi co-creatori şi elevilor, ca şi  destinatari.
Liderul proiectului Erasmus + este PROAMBIENTE – un institut de cercetare din Italia, iar alături de Liceul Tehnologic Mârşa, mai sunt implicate instituţii de învăţământ din Spania (CIPFP VALLE DE ELDA), Bulgaria (Profesionalgna Gimnazia Po Elektronika  "John Anasoff") şi Italia (Iis Belluzzi Fioravanti). Partenerii interni ai liceului din Mârşa (care vor participa la diverse activităţi ale proiectului) sunt Colegiul Tehnic "Cibinium" Sibiu, respectiv Universitatea "Lucian Blaga" Sibiu – Facultatea de Protecţia Mediului.
Proiectul promovează şi încurajează definirea şi adoptarea de bune practici, care să conducă la schimbări de comportament în managementul clădirilor şcolare, sporind astfel confortul şi bunăstarea profesorilor şi elevilor.
Profesorii şi elevii vor fi o parte activă a acestui proces, populând un depozit de date şi împărtăşind rezultatele proiectului cu părţile interesate şi factorii de decizie.
Elevii în special, dar şi profesorii, vor fi implicaţi în detaliu în campania de monitorizare experimentală, abordând în mod proactiv metodele de cercetare.
Cel mai important obiectiv al acestui proiect este de a conştientiza participanţii asupra importanţei acţiunilor de protejare a naturii şi planetei. De asemenea, prin implementarea acţiunilor din proiect se urmăreşte dezvoltarea unui parcurs didactic privind monitorizarea CO2 (cu conţinut interdisciplinar, care variază în fizică, electronică, informatică etc.), oferirea elevilor şi şcolilor VET competenţe în conformitate cu un sector strategic al pieţei muncii, pentru a se redresa din criza pandemiei de COVID-19 şi pentru a economisi energie în clădiri, contribuţia la îmbunătăţirea abilităţilor digitale ale elevilor (prin asamblarea şi punerea în funcţiune a staţiilor de monitorizare) şi la promovarea comportamentelor care reduc utilizarea resurselor naturale, crearea unui material  didactic CHANGE optimizat pentru fiecare profesor sau elev interesat, în urma utilizării staţiilor pentru monitorizarea variaţiilor de CO2 în sălile de clasă, adoptarea unei strategii bazate pe importanţa unei ventilaţii eficiente în clădiri.
În urma activităţilor desfăşurate, cunoştinţelor dobândite prin monitorizarea concentraţiei de CO2 în sălile de clasă ale diferitelor şcoli din Europa are ca scop promovarea inovaţiei în sectorul con-
strucţiilor şcolare. Vor fi elaborate linii directoare şi bune practici pentru o ventilaţie eficientă a încăperilor, păstrând în acelaşi timp eficienţa energetică. Rezultatele experimentelor şi monitorizărilor vor fi diseminate şi transmise către factorii de decizie politică. În acelaşi timp, datele colectate vor fi publicate pe un portal deschis conform principiilor FAIR, ce le face disponibile pentru utilizare ulterioară.
Autorităţile locale, instituţiile de sănătate publică, factorii de decizie politică şi factorii de decizie open-source vor exploata rezultatele proiectului propus, încurajând schimbări de comportament, colaborare pentru lărgirea reţelei de monitorizare şi crearea de linii directoare.
În afara acestor măsurători, mârşenii implicaţi în proiect au monitorizat şi alţi parametri din sălile de clasă (temperatură, umiditate) şi au participat la câteva experimente ce i-au ajutat să înţeleagă formarea CO2 în urma combinării unor elemente foarte des folosite în gospodării, au aflat informaţii utile despre efectul acestui gaz asupra mediului şi sănătăţii oamenilor. (D.F.)

Imagine intercalată
Imagine intercalată
22 mai 2023 la 20:32

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor Ovidiu BOICA
acum 7 ore
Alex Curtean (ACS Mediaș) crede că echipa sa a pierdut nemeritat. ”Băieții s-au autodepășit!”
În ciuda unei noi înfrângeri, 2-1 cu ocupanta locului secund, CSM Unirea Alba Iulia, pe Stadionul ”8 Mai”...
Actualitate
3 min de citit
Autor Ovidiu BOICA
acum 7 ore
Din înfrângere în înfrângere! Mediașul ajunge la șapte meciuri consecutive pierdute în Liga 3
După eșecul din ultima etapă a sezonului regular, 0-1 acasă, cu CIL Blaj, medieșenii au pierdut toate cele...
Actualitate
2 min de citit
Autor b.o.n.
acum 9 ore
Copilă de 16 ani din Sibiu, căutată de poliție după ce nu s-a mai întors la domiciu
Poliţiştii sibieni caută o minoră în vârstă de 16 ani care a plecat de la domiciliu într-o direcție...
Actualitate
1 min de citit
Autor Ovidiu BOICA
acum 10 ore
Primăria Sibiu demarează o nouă etapă de înregistrare GRATUITĂ a terenurilor în cadastru și cartea funciară, în cartierul GUȘTERIȚA
O nouă sesiune anuală de înregistrare gratuită a terenurilor în sistemul integrat de cadastru și carte funciară a...
Actualitate
2 min de citit