Articol
În vreme ce traficul din Sibiu e tot mai aglomerat, șoferii sunt tot mai nervoși, municipalitatea se iluzionează cu amplasarea calmatoarelor pe mai toate străzile, indiferent dacă sunt ori ba intens circulate, dacă e sau nu nevoie de ele în respectiva zonă. Poate cei care se ocupă cu plantarea acelor opritoare își închipuie că, spunându-li-se și calmatoare, au un efect de liniștire asupra conducătorilor auto. Nu, nu au, ci, dimpotrivă, îi enervează și mai mult. Putem vedea în străinătate ori în alte orașe ale României sisteme care determină încetinirea vitezei în apropierea trecerilor de pietoni, mult mai bine gândite, eficiente și, foarte important, fără să te trimită la ateliere de reparații. Nu e nevoie să circuli cu viteză mare pentru ca acele calmatoare să îți afecteze piese ale mașinii. Trecerea peste ele e un șoc pe care îl vor resimți mașina și ulterior bugetul. O fi o soluție la îndemână, probabil mai ieftină decât cele ce nu îți afectează suspensiile, bucșele, capetele de bară, dar până îngropăm banii în atâtea și atâtea lucrări inutile s-ar fi putut amplasa, măcar în zonele intens circulate, niște sisteme mai acătări. Ți se rupe sufletul de biata mașină ori de câte ori treci peste o porcărie din aceea trântită în mijlocul drumului și îți vin în minte două lucruri: vizita la service într-un viitor apropiat și decidenții din instituția edilitară pe care îi pomenești într-un mod nu tocmai flatant. O fi o neconștientizată politică de sprijinire a industriei locale de reparații de mașini, promovată de municipalitate? Poate că cei din instituția edilitară nu își dau seama cât bine le fac mecanicilor, cât le dau de lucru, dar aceștia din urmă ar trebui să le fie recunoscători. Dacă am mai scăpat de gropile din asfalt, mulțumită iernii blânde, ceva tot trebuia să ne dea de furcă, pentru că nu se cade să circuli liniștit fără să ți se aștearnă în drum fel și fel de capcane. Firește, calmatoarele au rolul lor, pot preveni accidente, dar eficiența lor nu trebuie să aibă efecte secundare sub formă de pagube. După cum spuneam, există sisteme bune, care nu atacă integritatea mașinii și, implicit, a bugetului proprietarului. Dacă tot ne batem cu pumnii în piept că făurim un oraș ”smart” am putea depăși limita amenajărilor de pe Calea Dumbrăvii. Nu de alta, dar calmatoarele din oraș sunt mai degrabă ”stupid” decât ”smart”, că tot ne plac termenii de împrumut.