Articol
Ambasadorul Ucrainei la București, Ihor Prokopchuk (foto) a fost invitat luni la MAE pentru o discuție cu secretarul de stat pentru afaceri strategice Iulian Fota, transmite un comunicat al Ministerului Afacerilor Externe.
În cadrul discuției, s-a solicitat părții ucrainene să clarifice "cât mai curând" diferența de poziționare a Ucrainei între precizările de presă emise în cursul zilei de sâmbătă, 18 februarie, conform cărora partea ucraineană nu efectuează decât lucrări de întreținere pe canalul navigabil al Dunării, și respectiv informațiile publicate la data de 17 februarie, de către Ministerul Comunităților, Teritoriilor și Dezvoltării Infrastructurii al Ucrainei, conform cărora pe canalul Bâstroe adâncimile de navigație au ajuns la 6,5 m (de la 3,9 m cât ar fi fost la debutul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei).
Partea română a mai cerut stoparea imediată a tuturor lucrărilor de dragaj "în cazul în care acestea nu au ca scop exclusiv întreținerea căii de navigație" şi "a evidențiat în cadrul discuției faptul că nu există acordul cu privire la desfășurarea unor astfel de activități, în condițiile în care sunt în curs procedurile de evaluare a impactului de mediu al proiectelor de navigație ale părții ucrainene".
MAE a reamintit că, în demersul scris efectuat la 16 februarie,pe cale diplomatică, pe lângă partea ucraineană, a solicitat ca, în cazul în care partea ucraineană efectuează lucrări de dragare de adâncire (care depășesc caracterul de lucrări de mentenanță/întreținere), acestea să înceteze. Astfel, MAE a pus în vedere părții ucrainene necesitatea de a se abține de la orice acțiune menită a adânci calea de navigație în absența unui dialog cu România și a consimțământului expres al României în acest scop.
În cadrul întâlnirii, partea română a cerul acordul părții ucrainene pentru accesul navelor hidrografice române ale Administrației Fluviale a Dunării de Jos în apele ucrainene ale brațului Chilia în vederea efectuării de măsurători pe întreaga albie a brațului Chilia, care formează frontiera dintre România și Ucraina, pentru a identifica modificările morfologice care au survenit pe brațul Chilia începând cu anul 2005.
MAE a arătat în cadrul întâlnirii că un astfel de acord al părții ucrainene va contribui la clarificarea aspectelor anterior menționate, precum și la asigurarea deplină a încrederii între cele două părți – ca parteneri și state vecine apropiate, care împărtășesc aceleași valori.
Ambasadorul Ucrainei a spus însă că nu se desfășoară activități de dragare pentru adâncirea căii de navigație, ci doar "activități de natură operațională menite a asigura navigabilitatea până în portul Izmail".