Articol
Visul multora de a se muta într-o țară mediteraneeană ar putea fi împlinit, parțial, în România. Există două particularități pe care le întâlnim, mai nou, și la noi: iarnă blândă, ca în Spania sau Italia, și isteria declanșată de o ninsoare pe care altădată am fi catalogat-o drept o glumă. În urmă cu vreo opt ani, m-am amuzat teribil când în Italia fusese paralizat traficul rutier și aerian, după ce ninsese și se așternuse pe jos un strat de zăpadă de vreo trei centimetri. Obișnuit cu iernile de la noi (cele de pe vremuri) cu troiene și peisaj alb orbitor nu înțelegeam cum se poate da peste cap totul din cauza unui strat de omăt de trei centimetri. Nu credeam că acest tip de isterie va putea fi întâlnit vreodată și în România. Ei, dar uite că vorba aia „niciodată să nu spui niciodată” nu e chiar o prostie. La două luni de la intrarea în iarna calendaristică a nins. Pe alocuri mult, dar temperaturile nu foarte scăzute nu au conferit zăpezii acea consistență a iernilor crâncene. Ne-au amenințat meteorologii ba cu un val polar, ba cu viscole prezentate în culorile codurilor care seamănă panică printre români. Cu toate acestea, multe drumuri naționale și județene din România au fost blocate, oamenii înghețând în mașină ore în șir. Bunăoară, toate intrările în Buzău au fost blocate pentru că ningea viscolit. Acolo apare acest fenomen de zeci de ani, dar nimeni nu s-a învrednicit să monteze niște panouri sau copaci pe marginea șoselelor. Drumurile blocate la Buzău fac legătura între Muntenia și Moldova, și cum nu există rute alternative, cei care porniseră spre acea provincie au așteptat o noapte într-o coadă formată din cauza opririi circulației. În 2023, când vorbim despre evoluția incredibilă a utilajelor, cea mai simplă metodă de „luptă” cu un pui de iarnă anemic este oprirea circulației și obligarea oamenilor să aștepte ore în șir în frig. Nu vorbim despre ninsori precum cele din SUA sau Canada, ci despre un episod de iarnă care acum 20 de ani ar fi fost catalogat drept un capriciu. Lipsa drumurilor, neamenajarea infrastructurii rutiere deficitare, neimplicarea autorităților transformă România, țară cu o climă temperat-continentală într-un teritoriu care e paralizat la prima adiere de vânt. Cât să le lase iarna timp să se pregătească celor care ar fi trebuit să asigure circulația în condiții cât de cât omenești? Și după două luni de „păsuire” au fost prinși tot nepregătiți, pentru că, în general, România e mereu ocupată cu orice altceva, mai puțin cu rânduirea firească a lucrurilor.