Articol
Nu puține sunt accidentele de circulație provocate de adolescenți teribiliști care și-au luat permisul de conducere imediat după majorat, confundând șoseaua cu un circuit de Formula 1. Lipsa de experiență, părerea excelentă despre propriile abilități într-ale șofatului combinate cu viteza excesivă duc, de multe ori, la nenorociri. Ce poate face un astfel de adolescent cu un autoturism? Prăpăd. Ei, dar ce ar putea tot el cu o ditamai hardughia de autotren? Mai bine nu ne gândim. În inconștiența lor, ai noștri cioplitori de legi au decis ca vârsta la care cineva poate să devină pretendent la ”mâna” permisului de conducere pentru autotrenuri (denumite generic TIR-uri) să fie de doar 18 ani. Dacă limita s-ar fi menținut la 21 de ani, ar fi existat o perioadă de acomodare cu șofatul, cu traficul, de trei ani, la volanul unui autoturism. Acum, odată cu scăderea pragului, cel ce obține permisul de conducere pentru un mastodont pe roți pornește la drum fără prea multă experiență în condus. Paradoxal, pe fondul creșterii infracțiunilor rutiere, la noi se activează indulgența legislativă. Ce se poate întâmpla când la volanul unui TIR se întâlnesc lipsa de experiență, teribilismul și inconștiența? Să mai adăugăm și nițeluș alcool sau vreun oarece consum de droguri? O hardughie scăpată de sub control pe șosea poate semăna moarte în trafic, însă cei care ar trebui să pună ordine în legi sunt cuprinși de febra relaxărilor. Zice-se că măsura e consecința lipsei forței de muncă din domeniul transporturilor. Ce s-au gândit inconștienții care au găsit această soluție? Că vor rezolva problema, punând în mâinile unor adolescenți fără experiență volanul unor camioane ce se pot tansforma în pericol public. Încă o dată, cei ce propun legi au dovedit că nu se gândesc și la consecințele ideilor lor prostești, că se mulțumesc să rezolve parțial o problemă. Nimic de zis, există și printre ”tiriștii” cu experiență inși ce produc accidente grave, dar reducerea limitei de vârstă la care poți obține permisul pentru categoria respectivă e un demers periculos, riscant, care poate contribui la un climat nesigur pe șosele. Un autotren nu e un autoturism, iar impactul cu un TIR e, de cele mai multe ori fatal. Dacă -Doamne Ferește- numărul accidentelor provocate de tinerii conducători de TIR va crește, cine răspunde? În niciun caz cei care au decis că vârsta de 18 ani e numai bună pentru a te putea urca la volanul unui astfel de mastodont. Încă o măsură tâmpită, pe lângă multe altele, dar asta nu doar că ne face viața grea, ci poate să o și curme.