Articol
Nici vinerea aia neagră în care sunt îndoliate bugetele românilor nu mai e ce era. Black Friday, care zice-se că a fost vineri, în 11 noiembrie, amușina, de vreo două săptămâni pe lângă portofelele fizice și virtuale ale românilor, hărțuiți cu tot felul de oferte. Poate că o zi era prea puțin pentru a le da atacul la economii, așa că, găselnița zilei în care – teoretic – prețurile intră la apă s-a întins pe o perioadă mai lungă. Și nici acum, după ce Black Friday din 11 noiembrie s-a isprăvit oficial, sarabanda ofertelor înșelătoare nu s-a astâmpărat. Cineva spunea că înainte de așa-zisa campanie de reduceri și-a cumpărat, la preț neredus, un aparat de uz casnic cu 2600 de lei. L-a văzut apoi, în promoția de Black Friday, „redus” de la 3600 la 2900 de lei. Nu vom mai despica firul în patru, analizând strategiile de marketing specioase ori asalturile psihologice asupra armatelor de cumpărători compulsivi, mărginindu-ne să observăm că, după pandemie, Black Friday și-a diversificat strategia întinzându-se precum cașcavalul prăjit. Clientul amator de chilipiruri e lăsat în bătaia săgeților înmuiate în tinctura șmecherească a aburelii comerciale, trecându-i-se prin față o seamă de „oferte” la orice, de la excursii, locuințe până la aspiratoare, frigidere și chiloți. Dacă cineva ar fi fost dispus să investească puțin timp într-o acțiune de urmărire a evoluției prețurilor, ar fi constatat că, de multe ori, reducerile mult promovate sunt, de fapt, niște jonglerii cu costurile, umflate în prealabil, artificial diminuate sub cupola Black Friday. Nu spunem că nu există și comercianți care, într-adevăr, au redus prețurile, însă mulți nu au făcut altceva decât să joace „alba-neagra” cu etichetele. Cu toate că în fiecare zi ni se spune că o vom duce din ce în ce mai greu, chiar dacă simțim cum conținutul sacoșelor scade, iar suma plătită la casa de marcat crește, Black Friday e la fel de atractiv ca în anii în care nu eram înspăimântați de scumpiri. Anul acesta o platformă electronică de cumpărături a înregistrat trei sute de comenzi pe secundă. Pe secundă, nu pe minut sau pe oră. Ceea ce înseamnă că în continuare românul nu rezistă tentației așezate în cârligul pe care comercianții i-l flutură pe sub nas. Poate că nu aveai neapărat nevoie de un feliator de salam, pentru că nu te dai în vânt după acest preparat, de un fier de călcat, de o placă de păr, dar cum să nu le iei acasă, dacă în dreptul prețului ai văzut un cost tăiat lângă care s-a așezat unul nou, diminuat? Cine știe, într-o zi te-ai putea apuca de mâncat salam, vei vrea să calci la două mâini sau îți vei lăsa părul lung pentru a-l putea îndrepta cu placa. Aa, nu e creț părul? Nu-i nimic, cumperi un ondulator, îl încrețești, după care îl îndrepți cu placa. Într-adevăr, e un efort, dar simți că faci parte dintre cei ce au punctat la Black Friday, înșfăcând un chilipir căruia îi vor găsi, ulterior, rostul.