Măcar duminică, 26 iunie, să ne reamintim, cu mândrie patriotică,
de Ziua Drapelului nostru Sfânt, cu faldurile în cele trei armonioase culori ale sale: Roşu-Galben şi Albastru. Este acel stindard care avea să fie arborat, întâia oară, şi în secret, pe partea cea mai dosnică a catargelor unor mici vapoare comerciale dunărene aparţinătoare ţinuturilor ţării Româneşti, intens supravegheate şi vămuite de tot mai nesătuii sultani şi viziri ai Imperiului Otoman. Erau acele timpuri de restrişte în care ienicerii turci nu aveau a se teame de mica oştire a viitorului brav voievod muntean, Mircea cel Bătrân, aflat la începuturile glorioasei sale domnii, descrisă cu măestrie de Mihai Eminescu în a lui poetică „Scrisoarea a 3-a”. Mult mai târziu avea să fie arborat acel drapel şi de către românii ardeleni.
Şi tot pe ascuns. Pentru că cruzii, nemiloşii şi hărăpăreţii lor duşmani năvăleau de peste tot. Şi, apoi, nu trebuie uitate nici zilele şi nopţile de mare curaj patriotic, atunci când mândrul simbol naţional avea să fie pitit pe învelişul oiştelor carelor în coamele despletite ale cailor care i-au adus , în mai 1848, pe românii ardeleni cu zecile de mii pe întinsa ”Câmpie a Libertăţii” de la Blaj, gest urmat, la 1 Decembrie 1918, de Marea Adunare Populară de la Alba Iulia, cea care avea să consfinţească Unirea Transilvaniei cu România.
Două bancnote naţionale itinerează România istorică şi pitorească
Iar inedita performanţă de frumuseţe şi mândrie naţională aparţine imaginilor reproduse pe bancnotele de 10 şi 200 de lei, autorii lor fiind atât iscusiţii graficeni-gravori ai Monetăriei Statului Român, cât şi muzeografii-restauratori ai Muzeului Civilizaţiei Populare ASTRA din pădurea „Dumbrava Sibiului”. Pe bancnota în valoare nominală de 10 lei admirăm imaginea deosebit de reuşită a chipului pictorului Nicolae Grigorescu (1838-1907), iar pe verso reproducerea-grafică a unei locuinţe fortificate boiereşti din satul vâlcean Vlădeşti, construită în anul 1835 şi având pivniţa înzidită sub un lung şi înalt pridvor, consolidat de stâlpii din lemn de brad, încrustaţi cu cioplituri tradiţionale. Pe bacnota de 200 de lei este reprodus bustul filozofului şi poetului Lucian Blaga (1895-1961), iar alăturat stau un buchet cu trei maci de câmp, precum şi o coală cu scrisul minuscul a două poezii ale sale: ”Autoportret” şi ”9 mai 1895”. Pe verso se află imaginea unei vechi şi foarte ingenioase mori pe apă, peste care a fost suprapusă atât imaginea peniţei tocului de scris cât şi cea stilizată a ”Gânditorului de la Hamangia”, o statuetă din ceramică şi care este mai veche de 8000 de ani, fiind descoperită într-un mormânt din epoca fierului, găsit de arheologi în vatra actualului sat Baia, din vecinătatea Istriei Tulcene. Cât priveşte amintita moară, ea a fost, cândva, casa de locuit a numeroase generaţii de morari şi morăriţe din satul Poenii de Jos, comuna Bunteşti. Însă până a ajunge ceea ce este ea acum, adică o valoroasă piesă etnografică, respectiva moară a măcinat, prin vrednicia oamenilor şi prin forţa apei, boabele de grâu şi de porumb trudite de ţăranii acelui sat bihorean, întregul ansamblu hidraulic fiind aşezat în repezişul apei râului Crişul Pietros, afluent al Crişului Negru. Iată cum imaginile gravate pe filigramul a două bacnote naţionale pot să pună în valoare atât reputaţia istorică a doi distinşi cărturari ai neamului românesc, cât şi unele dintre cele mai reprezentative monumente ale artei şi meşteşugului ţăranului român! Aşadar, încă o lăudabilă realizare a muzeografilor-restauratori sibieni. Cei care au reuşit să deschidă lungi şi atractive itinerarii documentar-turistice, sugestiv intitulate „Descoperă România pitorească prin Muzeul Naţional ASTRA din pădurea „Dumbrava Sibiului”. Iar în catalogul amintitei instituţii culturale sunt trecute nu mai puţin de 50 de vechi case de locuit, gospodării
ale oierilor, viticultorilor, pomicultorilor şi păstorilor de vite; vâltori pentru textile, joagăre pentru despicatul buştenilor şi mori pentru măcinatul cerealelor cu forţa apei râurilor şi a vântului; ateliere ale olarilor, ţesătorilor, cojocarilor, fierarilor, rotarilor, căldărarilor şi rudarilor, la care se mai adaugă icoanele şi zugrăvelile a trei multiseculare biserici din grinzi de lemn, toate oferite spre păstrare şi îngrijire de locuitorii Bezdedului-Sălajului, Dretei-Clujului şi Comăneştilor-Gorjului.
Teiul Sfânt şi Eminescu
Poporul român are tot felul de aniversări şi de sărbători anuale creştine sau laice, însă niciuna dedicată cinstirii proverbialului ”Tei Sfânt a lui Eminescu”. Nu de alta, dar poetul a iubit şi cântat în versuri teiul ca nimeni altul până la el. Şi apoi nu trebuie uitată nici coincidenţa că s-a stins din viaţă exact la mijloc de lună iunie a anului 1889, atunci când teii îşi scuturau ultimele flori ”sărutate” de albine. Aşadar, să lecturăm câteva versuri eminesciene în care vom simţi mireasma florilor de tei şi gingăşia sufletească a poetului. ”Şi dacă se întâmplă ca ziua să te văz/Desigur că la noapte un tei am să visez,/Iar dacă de cu ziuă eu întâlnesc un tei/În somnu-mi toată noaptea te uiţi în ochii mei.”; ”Şi nimeni-n urma mea/Nu-mi plângă la creştet/Doar toamna glas să dea/Frunzişului veşted./Pe când cu zgomot cad/Izvoarele-ntruna,/Alunce luna,/Prin vârfuri lungi de brad,/Pătrunză talanga/Al serii rece vânt,/De-asupra-mi teiului sfânt/Să-şi scuture creanga.!”; ”Când voi muri, iubito, la creştete să nu-mi plângi,/Din teiul sfânt şi dulce, o ramură să frângi;/Tu ramura cu grijă la căpătâiul meu s-o-ngropi,/Deasupra ei să cadă a ochilor tăi stropi,/simţi-o-voi odată umbrind mormântul meu/Mereu va curge apa, eu voi dormi mereu!”; ”O mamă, pe genunchii mei şedea-vei,/Vom fi singuri-singurei,/Iar în păr înfrigurate/Or să-ţi cadă flori de tei.”
Solstiţiul astronomic al încă unei vânturoase şi capricioase veri
Marţi, 21 iunie 2022, a fost (ca durată în timp) noaptea cea mai scurtă a anului, urmată imediat de cea mai lungă zi-lumină. diferenţa de fus orar fiind de numai câteva minute. Ca urmare, întunericul şi răcoarea acelei nopţi au izbutit cu greu să biruie lumina cerului senin. şi era şi firesc să fie aşa de vreme ce amintita dată calendaristică a marcat sosirea Solstiţiului Astronomic al Verii. Aşa se face că a năvălit peste noi încă o vară fierbinte, anotimp în care mereu îmi readuc aminte de versurile poemului ”Rugă pentru părinţi”, al regretatului Adrian Păunescu (1943-2010). Poetul care nu uita să ne avertizeze nu numai că ai noştri părinţi sunt tot mai enigmatici şi cuminţi, dar şi că lângă noi se sting şi mor. Ca urmare, la vârsta mea de acum, trecută bine de 87 de ani, îndrăznesc să-i dau un sfat părintesc şi creştinesc cititorului de ziar, prin a-i sugera doar să încerce
a-i privi cu atenţie pe bătrânii ţărani ai satelor româneşti. Să fie atenţi nu numai la truda lor de a mai lucra un mic petec de pământ, dar şi cum stau şi arată ei, singuri, singurei, aduşi de spate, în stranele bătrânelor biserici, atât la slujbele de vecernii, cât şi la cele dumincale şi ale sfintelor sărbători creştine de peste an, asemeni celor de mai zilelele trecute: Înălţarea Domnului, Pogorârea Sfântului Duh (Rusalile) şi cea de vineri, 24 iunie, Naşterea Sf. Proroc Ioan Botezătorul (Sânzienile sau Drăgaica).
Ioan Vulcan Agniţeanul