Magie de Sibiu: cum să transformi parcarea în promenadă și mașina în bicicletă

Acasa >

Articol

Paradoxal, cu toate că numărul mașinilor din Sibiu este în creștere, iar asta se simte tot mai mult în trafic, observăm o preocupare crescândă pentru infrastructura destinată bicicliștilor. Potrivit unui proiect amplu privind mobilitatea urbană, făcut public de curând, Sibiul ar urma să se transforme într-un oraș în care supremația în materie de deplasare o vor deține bicicletele. Parcurgând în mare propunerile din plan, ne-au reținut atenția câteva lucruri: desființarea mai multor locuri de parcare de pe unele artere ale orașului, amenajarea unor piste pentru biciclete pe străzi intens circulate, construcția de pasaje subterane în marile intersecții, apariția unor zone de promenadă sau înlocuirea câtorva sensuri giratorii. Sibiul nu e un oraș cu străzi largi, nu poate fi reconfigurat din temelii, așa că propunerile puse pe hârtie te fac să clatini din cap cu scepticism. Pasajele subterane par un lucru intangibil, atâta vreme cât nu reușim să răzbim cât de cât în lupta cu gropile din asfalt, cât despre culoarele dedicate strict autobuzelor sau bicicliștilor, ele pot deveni un factor de și mai mare bulversare a traficului. În prezent, problema parcărilor de pe principalele artere e cât de cât rezolvată cu spațiile de pe marginea carosabilului, dar imaginați-vă ce s-ar întâmpla dacă și acestea ar dispărea. Unde vor fi parcate sutele de mașini? Am înțeles, în noile parcări supraetajate. Dar unde să le amenajezi și pe acelea, când orașul e înțesat de construcții și dispune de tot mai puține spații libere? Ca să nu mai vorbim de obiceiurile și mentalitățile consolidate în timp; e greu să obișnuiești pe cineva care se deplasează peste tot cu mașina să treacă la bicicletă, autobuz ori la mersul pe jos. Da, sună bine ceea ce am găsit în acel plan, ar fi ideal să circuli pe trotuare largi, fără să sufli în ceafa celui din față, să nu mai tragi în piept tot neamul noxelor, dar pentru asta trebuie să ai la dispoziție mult spațiu. Or, Sibiul a fost construit în vremuri în care nu existau astfel de planuri, așa că e foarte greu, dacă nu imposibil, de redesenat. Ne place sau nu, asta e realitatea și orice plan de îmbunătățire a traficului trebuie să țină cont de ea, să fie conectat la situația actuală. A încerca să ignori total prezentul, cu toate bubele sale, a te avânta într-un plan de transformare radicală a traficului, e un pariu riscant. Un probabil eșec ar complica și mai mult lucrurile și ar face ca bulibășeala de acum să ni se pară o glumă pe lângă ceea ce ar putea urma. 

Imagine intercalată
Imagine intercalată
Autor
23 mai 2022 la 12:23

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor Dragos BAKO
acum 2 zile
Când vrei să Paști pe pajiști cu sarmale
E vremea colindelor. Mă scuzați, am încurcat șabloanele de Paști cu cele de Crăciun. Revin: trebuie să fim...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 4 zile
Unii te aruncă din tren ca să te urce în avion
Ca niște pristandale de studio, analiștii neamului numără procentele pe care candidații cu oarece șanse la turul doi...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 5 zile
Cine a scuipat venin până duminică, nu are cum să reverse blândețe de luni încolo
Am pășit, de luni, în Săptămâna Mare, așa că am și auzit îndemnurile unora la abținere de la...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 5 zile
Planuri clocite, pofticioși intoxicați
Dacă cineva își imaginează că Nicușor Dan s-a trezit într-o dimineață și, în timp ce își bea cafeaua,...
Editorialul zilei
2 min de citit