Articol
Vești bune pentru turiști, operatorii economici din zona Bâlea și șoferii care circulă frecvent între Transilvania și Muntenia: anul acesta, există șanse reale ca circulația pe tronsonul DN 7 C cuprins între Bâlea Cascadă (județul Sibiu) și Piscul Negru (județul Argeș) să fie deschisă încă de la jumătatea lunii mai, cu aproximativ o lună și jumătate mai devreme față de momentul oficial al deschideri consemnat până acum.
Foarte probabila decizie de ridicare a restricțiilor de circulație pe șoseaua alpină are la bază condițiile meteorologice oarecum atipice înregistrate în sezonul de iarnă 2024 – 2025, în primul rând stratul de zăpadă incomparabil mai subțire față de alți ani ce a acoperit partea carosabilă.
În urma unei solicitări de informații transmise de cotidianul Tribuna, referitoare la situația DN 7C, reprezentanții Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Brașov ne-au informat că au făcut deja în teren mai multe verificări și efectuează primele demersuri de intervenție în scopul pregătirii drumului pentru deschiderea, fără restricții de traseu, a circulației.
„În această perioadă colegii noștri din cadrul Secției de Drumuri Naționale Sibiu evaluează situația de pe Transfăgărășan, pe tronsonul cuprins între Bâlea Lac și Bâlea Cascadă, și fac ultimele pregătiri pentru începerea operațiunilor de deszăpezire (transferul utilajelor și al personalului necesar pentru această lucrare). Din primele constatări, într-adevăr cantitatea de zăpadă, atât pe carosabil cât și pe versanți, este incomparabil mai mică față de alți ani, ceea ce ar permite începerea operațiunilor de deszăpezire mult mai devreme (de obicei, începem deszăpezirea după data de 1 mai). Singurul element care ne mai ține în loc este starea vremii care, în ultimele zile, a adus din nou scăderea bruscă a temperaturilor și ninsori abundente în zona alpină. Chiar și după începerea lucrărilor de pregătire (pe lângă curățarea zăpezii, mai avem de montat și semnalizarea rutieră și alte elemente de siguranță rutieră), orice înrăutățire a condițiilor meteo înseamnă automat și sistarea lucrărilor, pentru a putea asigura siguranța angajaților DRDP Brașov. Un alt aspect este coordonarea eforturilor noastre cu colegii noștri din județul Argeș care, pe lângă deszăpezirea carosabilului, trebuie să pregătească și tunelul Bâlea pentru circulație.
Cu toate acestea, suntem optimiști că vremea va ține cu noi și vom reuși să deschidem circulația mult mai devreme în acest an, poate chiar pe la mijlocul lunii mai. Asta ar însemna Transfăgărășanul să devină circulabil cu mai bine de o lună și jumătate mai devreme față de termenul obișnuit de 1 iulie”, ne-a transmis directorul regional al DRDP Brașov, Tudor Alexandru Duțu.
Demersul jurnalistic al cotidianului Tribuna a fost întreprins în urma unor discuții purtate cu reprezentanții unor operatori economici din zona Bâlea, pentru care deschiderea mai devreme a circulației între Bâlea cascadă și Piscul Negru înseamnă, în mod automat, o perioadă mai lungă de activitate specifică și număr sporit de turiști. De asemenea, observațiile efectuate la fața locului (vezi fotografiile alăturate), cea mai mare parte a șoselei fiind „curățată natural” de zăpadă, chiar și în locurile unde, în mod obișnuit, în această perioadă a anului era strâns un strat de zăpadă de câțiva metri, au determinat hotărârea noastră. (În zonele cu probleme, unde în anii din urmă se depunea un strat de zăpadă care ajungea la cinci metri grosime iar îndepărtarea acestuia necesita un volum mare de muncă și cheltuială, la începutul lunii aprilie exista, doar parțial, un strat de zăpadă ce nu depășea, decât pe alocuri, un metru grosime, incomparabil mai ușor de îndepărtat.)