În mediul online, la fel ca-n viața reală, este recomandabilă o oarecare doză de scepticism, în special când temele sunt politice sau sociale. Cine contrazice într-un mod agresiv, jignește din senin sau încearcă să atragă atenția către elemente irelevante ale unei postări poate fi o persoană reală, simplă, dar poate la fel de bine să fie cineva care, folosindu-se de anonimat, să urmărească la scară mai mare și deloc întâmplător o agenda proprie. Adică un trol! Sau, în alte situații, să fie un program informatic, adică un robot/bot în spatele căruia se ascunde un software. Există câteva metode prin care putem să recunoaștem un trol sau un bot.
Un nume de cont scris cu alfabetul arab, chinezesc, chirilic sau care, deși pare mai degrabă din altă țară (John Truman, Tony Gorlami, Max Müller etc.) scrie în limba română, un cont în a cărui denumire se repetă prenumele ( „Ion Ion” sau „Ana Ana”) – reprezintă prime semne de întrebare. La fel și numele de conturi inspirate de personaje istorice sau de persoane publice care nu au o „bifă albastră”. Firește, nu înseamnă că TOATE situațiile de acest gen reprezintă troli sau boți, dar sunt bănuieli rezonabile.
Accesarea contului considerat suspect poate ajuta: ce informații personale sunt oferite (studii, adresă, lista de prieteni), când a fost făcut contul și mai ales ce fel de postări sunt promovate. Dacă avem de-a face cu un cont recent, cu o listă de prieteni scurtă, se poate presupune că este vorba despre un cont a cărui menire sunt promovarea unei agende, răspândirea anumitor mesaje, denigrarea altora, un cont care nu a trecut, fiind recent, de verificări.
Platforme precum Facebook, X sau Instagram oferă posibilitatea de verificare a pozelor de profil în câțiva pași simpli: după ce salvăm fotografia pe propriul nostru dispozitiv, motorul de căutare Google Chrome poate identifica mai bine acea imagine prin încărcarea pozei în Google Lens („iconița” cu un aparat foto). În felul acesta putem vedea unde a mai fost folosită poza respectivă.
Desigur, există oameni care își fac un cont fals și au comportament de trol pentru că pur și simplu sunt în căutare de atenție. Dar sunt și unii angajați ca troli? Da! Aceștia lucrează în grup și au un scop bine instrumentat; în limbajul de specialitate aceste grupuri sunt numite „ferme de troli”. Adică un grup de persoane care lucrează din același loc și împărtășesc un scop comun. Iar oferta există pentru că există o cerere pentru aceasta. De exemplu, avem în politica românească mai multe persoane care au apelat la astfel de servicii pe Facebook considerând că își pot crește popularitatea. Sute sau chiar mii de conturi care aveau nume rusești, vietnameze sau arabe au reacționat pozitiv la postările unor politicieni români. Ba, o analiză de conținut la unii politicieni sibieni ar putea conduce la o concluzie similară și având în vedere că urmează încă două rânduri importante de alegeri anul acesta, sunt șanse să mai vedem cazuri asemănătoare.
Un detaliu care ține de pregătirea unui trol se referă la modul în care abordează anumite teme. Acesta este antrenat să obțină răspunsuri emoționale pe subiecte care, de obicei, polarizează societatea. Într-o campanie electorală, de exemplu, ar putea să nu aibă voie să laude candidatul pe care și-l dorește câștigător, dar asta nu o sa-l împiedice să-i denigreze pe ceilalți competitori, contracandidații favoritului său. O altă tactică este aceea de a relativiza totul, prin mesaje de genul: „a greșit Popescu, dar uite ce a făcut și Ionescu.” Discuția este, astfel, deturnată de la un anumit subiect (al cărui raționament nu este contraargumentat) către un altul total diferit.
O altă tactică pe care o folosesc aceste conturi este numită „tehnica transferului”, atunci când suntem atrași pe anumite pagini de către troli sau boți cu ajutorul unor glume populare, de exemplu filmulețe cu grupurile „Vacanța Mare” sau „Divertis”, iar după ce pagina respectivă ajunge la un anumit număr de urmăritori, încep să fie postate diferite mesaje de susținere a unui partid politic/candidat sau de denigrare a altora. Acea pagină poate chiar să-și schimbe numele, iar noi să nu primim o notificare și să ne trezim, astfel, bombardați cu anumite mesaje. De aceea, este important să fim atenți pe cine urmărim pe rețelele de socializare.
În spatele conturilor de boți există oameni care scriu mesaje sau programe care funcționează în mod automat. De exemplu, pot să dea share la mesajele unor oameni politici sau pot să comenteze într-un anumit fel pe baza unui scenariu. Cu toții am intrat pe pagini unde suntem rugați să identificăm imaginile care conțin un autobuz sau un pod, lucru pe care, cel puțin deocamdată, boții nu sunt capabili să-l facă. Dar pot, însă, să obțină mii de like-uri și share-uri și să ne invadeze „news feed-ul”.
Ce putem face după ce înțelegem ce sunt trolii și boții? În primul rând, atunci când suntem jigniți sau provocați în mediul online să încercăm să aflăm cine se află în spatele acelui cont. În al doilea rând, să fim conștienți că lupta pentru conștiințele și voturile noastre este foarte puternică și-n mediul online. Nu în ultimul rând, putem să-i ajutăm și pe alții să înțeleagă cine îi hărțuiește pe rețelele de socializare.
Ionuț Stăncelu