Într-o lume tot mai digitalizată, atât furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, cât şi utilizatorii aleg, tot mai des, să încheie contracte la distanţă pentru furnizarea acestor servicii. ANCOM răspunde acestei tendinţe cu reglementări riguroase pentru a asigura o relaţie contractuală corectă şi transparentă între utilizatori şi furnizorii de servicii de telefonie, internet sau televiziune.
“Reamintim că un contract la distanţă se încheie fără prezenţa fizică simultană a părţilor, fiind utilizate în mod exclusiv unul sau mai multe mijloace de comunicaţie la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.), înainte şi inclusiv la momentul încheierii contractului. Utilizatorii finali microîntreprinderi, întreprinderi economice fără personalitate juridică, întreprinderi mici sau organizaţii non-profit beneficiază de aceleaşi drepturi pe care le au şi consumatorii, în măsura în care nu au convenit în mod explicit să renunţe, în tot sau în parte, la aceste drepturi”, au transmis reprezentanţii ANCOM.
Contractele la distanţă se încheie, de regulă, telefonic sau online (pe site-ul furnizorului).
Contract la distanţă încheiat prin telefon
În cadrul convorbirii telefonice având ca scop încheierea unui contract la distanţă, furnizorul are obligaţia de a oferi o serie de informaţii minime, printre care cele mai relevante sunt: identitatea furnizorului, caracteristicile serviciilor oferite sau ale pachetului de servicii ori de servicii şi echipamente terminale, preţul total al serviciilor şi al echipamentelor asociate, durata şi condiţiile de încetare a contractului, precum şi dreptul de retragere din contract. După prezentarea telefonică a ofertei, furnizorul trebuie să transmită utilizatorului toate informaţiile referitoare la aceasta pe un suport durabil (hârtie, e-mail, fax) sau, în cazul în care furnizarea pe un suport durabil nu este fezabilă, într-un document care poate fi deschis, vizualizat şi descărcat cu uşurinţă. Dacă este de acord cu oferta primită, utilizatorul trebuie să transmită consimţământul său fie prin semnarea olografă a ofertei şi returnarea acesteia către furnizor (dacă o primeşte pe hârtie), fie printr-o confirmare transmisă furnizorului pe un suport durabil (e-mail, fax).
Atenţie!!! Doar acceptarea telefonică de către utilizator a ofertei prezentate iniţial de furnizor nu presupune încheierea unui contract la distanţă. Contractul se consideră încheiat la data la care a fost semnată oferta sau la care a fost transmis consimţământul scris, pe suport durabil, către furnizor. De asemenea, contractul produce efecte doar dacă utilizatorul şi-a exprimat acordul, pe un suport durabil, după primirea fişei de sinteză.
Contract la distanţă încheiat online/site
În cazul comenzilor online/electronice, înainte de plasarea comenzii, pagina de comandă trebuie să conţină o serie de informaţii minime. Butonul/funcţia de plasare a comenzii trebuie să prezinte şi atenţionarea că va exista o obligaţie de plată dacă este finalizată comandă. Dacă nu există o astfel de atenţionare, utilizatorii nu au nicio obligaţie în temeiul acelei comenzi sau acelui contract!
Pagina de comandă din magazinul online trebuie să ofere şi posibilitatea revizuirii comenzii, pentru a permite corectarea unor posibile erori.
Momentul încheierii contractului îl constituie momentul confirmării, pe un suport durabil, de către furnizor a acceptării comenzii transmise de utilizator. Totodată, furnizorul trebuie să pună la dispoziţia utilizatorului fişa de sinteză a contractului, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării produselor, după caz.
Dreptul de retragere dintr-un contract la distanţă
După încheierea contractului la distanţă, utilizatorul are dreptul să se răzgândească şi să se retragă dintr-un contract la distanţă, fără a invoca vreun motiv, în termen de 14 zile de la data încheierii contractului respectiv.
Dacă scopul principal al contractului este achiziţionarea unui echipament (telefon, tabletă, PC etc.), termenul de 14 zile se calculează de la data primirii produsului.
Furnizorul are obligaţia de a informa utilizatorii cu privire la dreptul de retragere atât la prezentarea ofertei, cât şi la încheierea contractului, prin punerea la dispoziţie a formularului de retragere. Înainte de expirarea perioadei de retragere, utilizatorul îşi poate exercita dreptul de retragere prin completarea şi transmiterea formularului de retragere către furnizor sau a oricărei declaraţii neechivoce din care să reiasă intenţia clară de retragere din contract.
Ce, cum şi unde reclami
ANCOM poate lua măsuri în cazul în care furnizorii nu respectă drepturile utilizatorilor cu privire la încheierea contractelor la distanţă prin care sunt achiziţionate servicii de comunicaţii electronice.
În anul 2023, Autoritatea a primit 293 de petiţii de la utilizatori cu privire la contractele încheiate la distanţă, din care a reieşit faptul că existau anumite deficienţe în procesul de încheiere a acestora. În acest sens, ANCOM a efectuat un număr de 29 controale, în urma cărora au fost aplicate amenzi în cuantum de 684.000 lei.
InfoCentru ANCOM
Mai multe informaţii cu privire la contractele încheiate la distanţă pentru achiziţionarea de servicii de comunicaţii electronice sunt disponibile pe InfoCentru ANCOM, telefonie, internet sau televiziune.
InfoCentru ANCOM pune la dispozitia utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicatii electronice (telefonie, internet si televiziune) si serviciile postale, pentru a-i sprijini in alegerea si folosirea acestor servicii. Informatiile se refera in principal la incheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. In plus, utilizatorii pot gasi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
ANCOM este instituţia care promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurenţei şi inovaţiei pe pieţele comunicaţiilor electronice şi serviciilor poştale, administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de numerotaţie şi resurse tehnice asociate), încurajarea investiţiilor eficiente în reţele şi infrastructuri şi promovarea conectivităţi ultrarapide. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitaţi www.ancom.ro, www.portabilitate.ro şi www.veritel.ro. Pentru a testa şi monitoriza calitatea serviciului de internet, accesaţi www.netograf.ro. Pentru a consulta acoperirea cu semnal mobil a localităţilor, drumurilor naţionale şi judeţene din România, accesaţi www.aisemnal.ro.