BAC – țap. Țap ispășitor

Acasa >

Articol

E posibil ca, după aflarea cererii Asociației Elevilor din Constanța prin care se solicită desființarea examenului de Bacalaureat, reacția multora să fi fost una de cruntă dezaprobare. Recunosc, și eu am pus mâna, instinctiv, pe parul criticării acestui demers. Parcurgând însă textul solicitării, m-am văzut nevoit să le dau dreptate, într-o oarecare măsură, celor ce au ridicat această problemă în spațiul public. Examenul de Bacalaureat (căruia i se spunea în trecut examenul de maturitate) este, indiscutabil, o verificare finală a cunoștințelor dobândite pe parcursul anilor de liceu. Ei, aici începe cu adevărat problema, la cei patru ani de liceu. Ce se întâmplă în acest interval, cum este antrenată mintea elevului, în ce măsură se pune accent pe dezvoltarea capacităților sale de analiză, de interpretare? Nu trebuie să generalizăm, există dascăli cu har care le insuflă elevilor un mod sănătos de a învăța, însă, nu trebuie să excludem mașinăriile didactice (?) angajate în promovarea învățatului mecanic, în afara logicii. Și nu sunt, din păcate, puțini cei care adoptă această metodă toxică. Examenul de Bacalaureat este, într-adevăr, un motiv de îngrijorare, o spaimă pentru mulți absolvenți, dar panica lor decurge tocmai din procesul de învățare defectuoasă aplicată în cei patru ani. BAC-ul este o probă ostilă, întrucât e continuarea unei activități, în mare parte, ostile normalității. Memorarea poate antrena creierul, însă când ea nu înșurubează cunoștințe în mintea elevului, devine o acțiune sterilă. În dorința tâmpită a unora de a simplifica materia s-a creat o bulibășeală care complică și mai mult misiunea profesorilor și elevilor. Sintagma ”Noi ne prefacem că municm, ei se prefac că ne plătesc” ar putea fi adaptată și în sistemul de învățământ: ”Noi ne prefacem că învățăm, ei se prefac că ne evaluează”. Din păcate avem de a face cu o problemă care nu se rezolvă peste noapte, pentru că ține de mentalități plumbuite, de evoluția și involuția societății. Desființarea examenului de Bacalaureat nu rezolvă asimilarea precară a cunoștințelor în timpul liceului; ar putea fi, cel mult, o atitudine de frondă. Față de ce? Față de rădăcina problemei, rădăcină ce tot noduroasă și năpădită de boli rămâne. Educația românească a mers din rău în mai rău, și-a pierdut din consistență de la un an la altul, fiind, ca multe alte domenii, un cobai pe care au făcut experimente fanteziste tot felul de inși veleitari. Nu trebuie desființat BAC-ul, ci trebuie înlocuită mentalitatea didactică (?) ce parazitează procesul de învățământ pe parcursul celor patru ani de liceu.  

Imagine intercalată
Imagine intercalată
Autor
14 martie 2024 la 21:40

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor Dragos BAKO
acum 2 zile
Când vrei să Paști pe pajiști cu sarmale
E vremea colindelor. Mă scuzați, am încurcat șabloanele de Paști cu cele de Crăciun. Revin: trebuie să fim...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 4 zile
Unii te aruncă din tren ca să te urce în avion
Ca niște pristandale de studio, analiștii neamului numără procentele pe care candidații cu oarece șanse la turul doi...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 5 zile
Cine a scuipat venin până duminică, nu are cum să reverse blândețe de luni încolo
Am pășit, de luni, în Săptămâna Mare, așa că am și auzit îndemnurile unora la abținere de la...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 5 zile
Planuri clocite, pofticioși intoxicați
Dacă cineva își imaginează că Nicușor Dan s-a trezit într-o dimineață și, în timp ce își bea cafeaua,...
Editorialul zilei
2 min de citit