Serviciul de Urgenţă 112 are ca obiectiv salvarea vieţii și protejarea proprietăţii şi a mediului;
Centrele de preluare a apelurilor de urgenţă 112 sunt deservite 24 de ore din 24 de profesionişti instruiţi pentru a furniza ajutor în modul cel mai adecvat și în cel mai scurt timp posibil;
Apelul la numărul unic 112 este universal şi gratuit şi poate fi efectuat din orice reţea de telefonie fixă sau mobilă;
Apelul la 112 lansat dintr-o zonă în care furnizorul de telefonie mobilă nu are acoperire va fi preluat automat de alt operator de telefonie mobilă care are acoperire în acea zonă;
Apelul la 112 este posibil chiar dacă operatorul a blocat accesul la rețea în urma neplăţii abonamentului;
Sistemul 112 determină automat numărul telefonului de pe care se emite apelul precum și datele de identificare ale proprietarului (aceasta este o măsură de siguranță pentru discernerea veridicităţii apelului);
Chiar dacă este activată opţiunea „Număr ascuns”, sistemul 112 determină automat numărul şi locaţia telefonului;
Convorbirile efectuate în sistemul 112 sunt înregistrate;
Părinţii trebuie să-și înveţe copiii să folosească telefonul fix sau mobil pentru a suna, în caz de urgenţă, la 112.
Preluarea apelurilor
Apelul la serviciul 112 se face pentru a semnala o situație de urgență și a cere ajutor specializat;
Operatorul solicită informații primare despre natura cazului;
Operatorul transferă datele primite către agenţia/agenţiile de urgenţă abilitate în rezolvarea cazului respectiv (Poliție, Salvamont, Ambulanță etc.), operațiune care se realizează în câteva secunde;
Apelantul trebuie să rămână la telefon pentru a fi pus în legătură cu agenţia/agenţiile de urgenţă abilitate (de exemplu cu Dispecerul Serviciului de ambulanță);
Dispecerul Serviciului de ambulanță preia apelul și, după întrebări de clarificare, stabilește mijloacele de intervenţie care vor fi alocate pentru soluţionarea cazului, pe baza localizării apelului şi repartizării resurselor de intervenţie cele mai adecvate și mai apropiate;
Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie sunat din nou;
Răspundeţi la toate întrebările;
Rămâneți la telefon pentru a primi eventuale recomandări sau instrucțiuni;
Nu închideţi până când nu vi se spune.
Ce trebuie anunțat când sunaţi la 112
Natura urgenţei: accident (rutier, de muncă etc.), alterarea stării de sănătate etc.;
Unde este urgenţa;
Unde vă aflaţi;
De la ce număr de telefon sunaţi;
Cum vă numiţi;
Numărul de victime, vârsta, sexul, detalii privind starea sănătății acestora și gravitatea situației, simptome etc.;
Puncte de orientare și de reper, dacă e cazul stabilirea unui loc de întâlnire sau ieșirea în întâmpinarea echipajului de ambulanță etc.
Cum trebuie gestionată o situaţie de urgenţă
Apelantul poate fi afectat de stări emoționale extreme: frică, panică, șoc, confuzie etc.;
Nu vă pierdeți autocontrolul, pentru a putea gestiona situaţia în mod rațional;
Evaluaţi situaţia cu luciditate, adunați-vă gândurile, apoi efectuați apelul;
Încercați să rămâneți calm: agitația, țipetele, văcărelile și starea de surescitare nu ajută la rezolvarea problemei. Din contră!
Timpul este extrem de preţios în cazul unei urgenţe, motiv pentru care concentraţi-vă asupra convorbirii telefonice, răspundeţi concis și coerent la întrebările puse de operator;
Dacă bateria telefonului mobil este pe sfârşite, s-ar putea să nu aveți timp suficient pentru a transmite toate informațiile privind cererea de ajutor. În acest caz precizați de la început această situație și încercați să furnizaţi doar informaţii esențiale despre natura urgenţei pe care o semnalaţi;
Recomandare: este foarte util ca străzile, imobilele, scările blocurilor de locuințe etc. să fie vizibil marcate cu adresa și numărul civic pentru ca echipajul care se deplasează la fața locului să se poată orienta cât mai rapid;
Dacă ţineţi cont de aceste sfaturi puteţi contribui la salvarea unei vieţi!
Material de informare realizat cu sprijinul conducerii Serviciului Județean de Ambulanță, pentru informarea sibienilor.