Articol
Formarea pentru abilități cibernetice pentru tineri a devenit din ideal o ingerință a contempraneității. Așa se face că au apărut structuri educaționale reprofilate sau profilate pe acest trend, cum ar fi: Academia CyberFirst (care oferă diverse produse și cursuri pentru dezvoltarea carierei în domeniul securității cibernetice: care este axată și pe cursuri rapide cu videoclipuri și întrebări practice pentru examenul CISSP), școli de profil din Marea Britanie ( care dezvoltă programe de mentorat în carieră în domeniul securității cibernetice, care acoperă dezvoltarea competențelor, pregătirea pentru certificare și plasarea unui loc de muncă). dar și unități educaționale preocupate de training-ul ofițerilor de securitate a sistemului informațional dar și pe dezvoltarea de abilități pentru un job de management al riscului de securitate cibernetică. În afara exemplelor din Regatul Uni se cuvine să alăturăm și bunele practici din Academia cibernetică din New York ( care are un program de formare specializat care vizează consolidarea forței de muncă în domeniul securității cibernetice a orașului și îmbunătățirea capacităților agențiilor, absolvenții devind legături între agenții și Comandamentul cibernetic al Biroului de Tehnologie și Inovare). Am ținut să facem acest preambul pentru a aprecia cum se cuvine eforturile pe care le întreprinde Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu pentru a implementa acele componente din sistemele educaționale menționate care sunt sustenabile mediului militar românesc. și care corespinde noii curriculei educaționale care va ridica ștacheta și standardul formării studeților militari din 2025 încolo.
Proiectului „Lideri pentru lideri” de la AFT
Proiectului „Lideri pentru lideri”, desfăşurat sub deviza „Educaţie. Dezvoltare. Împreună.” este prima componentă a noilor standarde, un update / o actualizare a capacității de înțelegere așa cum afirma și prof.univ.dr.ing. Dorin Isoc, în preambulul prelegerii sale susținută în fața unei audiențe speciale, formată din studenți avizați de la AFT și de la Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, : „Gândirea este o resursă … inteligența umană este un potențial, o capacitate dată și limitată prin naștere. Inteligența artificială este ca o carte pe care o poți citi, o poți consulta, o poți urma, o poți ignora…” Prelegerea cadrului didactic al Universității Tehnice din Cluj,a fost pe măsura viitoarei proiecții educaționale, anume ”CyberTrainer – un serviciu de asistare a învăţării, construit în jurul conceptului de „profesor virtual”, o aplicaţie constituită dintr-un set consistent de concepte cibernetice noi, care asigură funcționarea ansamblului om-calculator.
Prin independența și autonomia pe care le acordă studenților și prin interacțiunea acestora cu „profesorul virtual”, aplicația se constituie într-un mijloc de învățare rapid și eficient care contribuie la dezvoltarea creativității proprii și a celei de grup.
Din intervenția PhD, ing, Ioan Bondrea, dar și din intervenția generalului de brigadă, prof. univ. dr. ing. Ghiță Bârsan, Comandantul Garnizoanei Sibiu și Rectorul Academiei Forțelor Terestre Nicolae Bălcescu Sibiu am reținut că inovarea pe care o aduce CyberTrainer reprezintă crearea unei relații profunde între om și calculator în sensul în care interacțiunea nu determină numai deservirea cerințelor anticipate ale ființei umane, ci și perfecționarea acesteia în ceea ce ființa umană își dorește să facă și să devină.