Articol
Nici nu se putea nimeri mai bine în campania promoțiilor electorale o măsură precum prelungirea plafonării prețului la unele alimente de bază. Această inițiativă, despre care în urmă cu câteva luni se spunea că va fi o mană cerească pentru cei cu venituri modeste, nu e altceva decât o găselniță cu duhoare propagandistă, în care supurează populismul. În general, oamenii nu se furajează, ci mănâncă. A crede că o persoană se hrănește doar cu ulei, făină, un anumit tip de brânză, un anumit tip de carne sau zahăr, înseamnă a reduce ființa umană la postura de vietate alimentată strict pentru a supraviețui. Dacă s-ar fi plimbat printre rafturile magazinelor, în ultimele luni, premierul Marcel Ciolacu ar fi constatat că prețurile la toate alimentele au crescut simțitor. De la brânzeturi, mezeluri, legume, fructe, până la ciocolată, toate își vând ingredientele mai scump. Încercarea de a prelungi plafonarea prețurilor la alimentele de bază e doar o lovitură de imagine și, totodată, o lovitură aplicată în plexul producătorilor. Economia pe care o face populația, cumpărând câteva alimente la preț plafonat, e nesemnificativă, dar pierderile producătorilor sunt consistente, pentru că aceștia din urmă decontează efectele măsurilor populiste, nicidecum lanțurile comerciale. Apropo de retailer: e de-a dreptul comică încercarea de a negocia cu ei măsuri mai blânde menite să creeze avantaje pentru producătorii autohtoni și pentru clienți. Degeaba se păstrează prețuri mai mici la o mână de produse, în vreme ce pentru o paletă largă asistăm la scumpiri în draci. Povestea asta cu binefacerile plafonării prețurilor pentru trei lulele de alimente de bază o mai pot crede doar naivii cărora le sunt străine principiile de funcționare ale macanismului economic ce include producția, transportul și comercializarea. În afară de oarece foloase la nivel de imagine, mult lăudata plafonare nu produce beneficii demne de luat în seamă. Nu accesul la câteva alimente de bază e soluția într-o țară civilizată, ci asigurarea unui nivel de trai decent, care să permită oricui punerea în coșul de cumpărături a unei game variate de produse. Ce face Guvernul prin prelungirea plafonării? Să cimenteze sărăcia, austeritatea, să mențină nivelul scăzut al pretențiilor multora dintre români. Asistăm la o nouă cârpeală a ciorapilor vechi, răriți în călcâie, deveniți străvezii. Altfel, auzim în fiecare zi că trăim mai bine, știre neconfirmată de realitatea cotidiană.