Articol
Seria de articole „Dosarele patrimoniului” continuă şi în anul 2024, un an marcat de multiple alegeri – pentru jumătate din populaţia globului -, cu un impact major pentru viitorul lumii, în următorul deceniu. În China, va începe „Anul Dragonului de lemn”, acesta simbolizând tăria, puterea şi norocul, existând tradiţia ca toţi chinezi să-şi viziteze familiile, pentru a onora zeităţile şi strămoşii. Anul 2024 este declarat de O.N.U. ca Anul Internaţional al Carmelidelor, familia de erbivoare rumegătoare care include cămila, dromaderul, lama (ş.a.), răspândite pe trei continente, reprezentând un element important al culturii şi identităţii spirituale a popoarelor indigene. În acest an, mai multe oraşe europene vor sărbători: Valencia a devenit Capitala Verde a Europei, în timp ce oraşele Tartu (Estonia), Bad Ischl (Austria) şi Bodř (Norvegia) sunt Capitalele Europene ale Culturii. Ştiaţi că oraşul belgian Gent a fost numit Capitala Europeană a Tineretului (?), în timp ce culoarea anului 2024, a fost desemnată „Peach Fuzz” (?), o nuanţă de piersică blăndă ce pune „accentul pe importanţa sănătăţii şi a bunăstării pentru minte, trup şi suflet”. În România, prin lege a fost instituit „Anul Avram Iancu”, în acest an românii sărbătorind 200 de ani de la naşterea revoluţionarului Avram Iancu (1824-1872); astfel, toate instituţiile publice vor organiza sau sprijini logistic şi material manifestări culturale şi educaţionale dedicate celebrării vieţii şi activităţii lui Avram Iancu. În Sibiu, pe urmele lui Avram Iancu, nu regăsim un bust al marelui revoluţionar, iar casa în care a poposit în drumul spre Munţii Apuseni (pe str. Mitropoliei) cunoaşte ultimele faze ale existenţei, lipsa de intervenţii fiind deja cunoscută. Patriarhia Română a declarat anul 2024 ca „Anul omagial al pastoraţiei şi îngrijirii bolnavilor” şi „Anul comemorativ al tuturor Sfinţilor tămăduitori fără de arginţi”, urmând a se dedica o atenţie sporită faţă de oamenii bolnavi sau afectaţi de dependenţe atât în instituţiile medicale înfiinţate şi administrate de Biserică, cât şi în instituţiile medicale de stat, prin cooperarea dintre preoţi şi medici sau psihologi. Cotidianul Tribuna a dedicat anul 2024, sărbătoririi a 140 de ani de la fondare (în 1884), seria de articole săptămânale prezentând articole din trecutul românilor ardeleni, din publicaţiile succesive ale „Tribunei”.
În luna ianuarie, cotidianul a prezentat pe larg trei evenimente importante pentru românii de pretutindeni: tradiţia moştenită de satul Tălmăcel – UDATUL IONILOR (7 ianuarie), Ziua Culturii Naţionale (15 ianuarie) şi sărbătorirea a 165 de ani de la „MICA UNIRE”, primul pas spre statul unitar naţional fiind la 24 ianuarie 1859! Un articol de sinteză privind epoca – intitulat sugestiv „Alexandru Ioan Cuza” –, a apărut în „Tribuna Poporului” nr. 8 din 16 Februarie/ 1 Martie 1902; reproducem selectiv: «Veacuri multe, părăsit de or ice prieteni şi lipsit de ori ce sprigin, poporul românesc a gemut sub grelele lanţuri ale robiei şi a îngrăşat rînduri de venetici cu puterea muncei sale, storcând bogăţiile nesfârşite ale pământului românesc. Rusia „protectoară”, Turcia suverană şi „evlavioşii” Fanarului esploatau: unul, „liberarea poporului frate întru Cristos” cu cetele nesfârşite de răsboinici muscăleşti, cari într´una năpăstuiau Principatele române, Moldova şi Muntenia, ca nişte lăcuste, „pentru a crucei biruinţă”; al doilea, ţinându-şi toată cămara şi vistieria din „grădinile Padişahului”; al treilea în numele credinţei şi mântuirei sufletului hrăpind ce mai rămăsese pe urma turcului şi nu luase muscalul.
Când părea că şi Dumnezeu a uitat de acest nenorocit popor, un glas al conştiinţei par´că îi spune: „Ajută-te, şi Dumnezeu te va ajuta!”. Mişcarea pornită de eroul martir al Românilor de peste munţi, Tudor Vladimirescu, contra hidoasei lepre din Fanar, a fost înecată în sânge; dar din acel sânge a răsărit domnia pământeană, întroducerea de Domni români pe tronurile celor două Principate, după un veac de mezat în tîrgul din Constantinopol, urmat cu scaunele domneşti.
Marii patrioţi, cari la 1848 au proclamat în principate libertatea, frăţietatea şi egalitatea în faţa legilor, au fost trimişi în temniţă, în exil, sau ajuns-au zeci de ani pribegi în lumea mare, – dar împlinindu-şi jertfa adusă pe altarul patriei dat le-a fost multora din ei a grăi cu prorocul: „Acum slobozeşte pe robul tău Stăpâne în pace, că văzură ochii mei mântuirea” …
Şi care este acea mântuire? Unirea Principatelor române sub un singur domnitor: Alexandru Ioan Cuza!
Convenţiunea dela Paris prevăzând numai unirea administrativă a Principatelor, adunările elective fură convocate ca să aleagă câte un domn pământean în fie-care principat. La 5 Ianuarie 1859 Adunarea generală a Moldovei alese cu unanimitatea voturilor pe colonelul Alexandru Ioan Cuza, care fu ales şi de Adunarea generală din ţeara Românească în 24 Ianuarie acelaş an. Faptul îndoitei alegeri a colonelului Cuza fu primit cu mare entusiasm de ţeară, căci de un secol şi jumătate, pentru întâiaşi dată acum voinţa naţiunii lua un corp, ear făptuirea unirei devenea, cu un singur domn în capul amânduror ţărilor, o necesitate mai uşor de realisat. Îndoita alegere a fost considerată de ţeară şi de străinătate ca pas înainte în îndeplinirea dorinţelor Divanurilor ad hoc, Turcia, după oare-care împotrivire, recunoscu (la 19 August 1859) alegerea „pentru astă-dată numai” şi Cuza se duse în persoană la Constantinopole spre a´şi lua investitura (1861); aci el fu primit de Sultan cu multă distincţiune, şi făcu asupra tuturor impresiune bună. La 24 Ianuarie 1862 adunările generale din ambele Principate se întruniră la Bucureşti; în loc de două ministere, cari funcţionase până aci, se numi unul singur, şi astfel, după trei ani dela alegerea lui Cuza, Moldova şi Ţeara Românească se contopiră odată pentru tot-d´auna în Principatul României cu capitala Bucureşti. Acesta este marele act naţional – politic, îndeplinit în domnia lui Cuza Vodă. România modernă se constitue cu guvern representativ, adecă cu parlament şi minister responsabil. Sub ministerul M. Cogălniceanu averile mănăstirilor închinate şi neînchinate s´au luat pe seama Statului (secularisarea); călugării greci fură alungaţi de prin mănăstiri, ca şi limba şi cântarea grecească de prin biserici. Aceasta este a doua operă epocală din Domnia lui Cuza. Ear pentru desvoltarea politică şi economică a poporului, pentru ridicarea lui la nivelul cerut de spiritul timpului, vorbească proclamaţia dela 2 Maiu 1864, adresată de Domn poporului său: Sătenilor! „Îndelungata voastră aşteptare, marea făgăduinţă dată voauă de Înaltele Puteri ale Europei prin Art. 46 al Convenţiunei (notă: La Convenţiunea dela Paris, s´au întrunit representanţii puterilor europene şiau adus hotărâri privitoare la garantarea îmbunătăţirea soartei Principatelor române), interesul Patriei, asigurarea proprietăţei fonciare şi dorinţa Mea cea mai vie s´a împlinit”. „Claca (boerescul) este desfiinţată pentru da pururea, şi de astăzi voi sunteţi proprietari liberi pe locurile supuse stăpânirei voastre, în întinderea hotărâtă prin legile în fiinţă”. (…) „De astăzi voi sunteţi stăpâni pe braţele voastre; voi aveţi o părticică de pământ, proprietate şi moşie a voastră; de astăzi voi aveţi o Patrie de iubit şi de apărat”. „Şi acum, după-ce cu braţul Celui de sus, am putut săvârşi o asemenea mare faptă, Mă întorc către voi spre a vă da un sfat de Domn şi de Părinte, spre a vă arăta calea pe care trebue să o urmaţi, să ajungeţi la adevărata îmbunătăţire a soartei voastre şi a copiilor voştri”. „Claca şi toate celelalte legături silite între voi şi între stăpânii voştri de moşii, sunt desfiinţate prin plata unei drepte despăgubiri”. „De acum înainte voi nu veţi mai fi cu dânşii în alte legături decât acelea ce vor isvori din interesul şi buna primire a unora şi altora. Aceste legături însă vor fi pururea neapărate pentru ambele părţi. Faceţi dar ca ele să fie întemeiate pe iubire şi încredere. Mulţi şi foarte mulţi din proprietari au dorit îmbunătăţirea soartei voastre. Mulţi din ei au lucrat cu toată inima ca să ajungeţi la această frumoasă zi, pe care voi astăzi o serbaţi. Părinţii voştri şi voi aţi văzut dela mulţi stăpâni de moşii ajutor la nevoile şi trebuinţele voastre. Uitaţi dar zilele negre prin cari aţi trecut; uitaţi toată ura şi toată vrajba; fiţi surzi la glasul acelora cari vă vor întărîta în contra stăpânilor de moşii şi în legăturile de bună voie ce veţi avea de aci încolo cu proprietarii, nu vedeţi în ei decât pe vechii voştri spriginitori şi pe viitorii voştri amici şi buni vecini. Au nu sunteţi toţi fii ai aceleaşi ţări? Au pământul României nu este muma care vă hrăneşte pe toţi?”. „Stăpâni liberi pe braţele şi pe ogoarele voastre, nu uitaţi mai înainte de toate că sunteţi plugari, că sunteţi muncitori de pământ. Nu părăsiţi această frumoasă meserie, care face bogăţia ţărei, şi dovediţi că şi în România, ca pretutindea, biruieşte munca cinstită. Departe de a vă deda trândăviei, sporiţi încă hărnicia voastră, şi ogoarele voastre îndoit să fie mai bine lucrate, căci de acum aceste ogoare sunt averea voastră şi moşia copiilor vostri”. „Îngrijiţi-vă asemenea de vetrele satelor voastre, cari de astăzi devin comune neatîrnate şi locaşuri statornicite ale voastre, din cari nimeni nu va mai poate isgoni. Siliţi-vă dar a le îmbogăţi şi a le înfrumuseţa; faceţi-vă case bune şi îndestulitoare; înconjuraţi-le cu grădini şi cu pomi roditori. Înzestraţi-vă satele cu aşezămintele folositoare voă şi urmaşilor voştri. Statorniciţi mai ales şi pretutindenea şcoale, unde copii voştri să dobândească cunoştinţele trebuitoare pentru a fi buni plugari şi buni cetăţeni”. „Actul din 2 Mai v´a dat la toţi drepturi (notă: civile); învăţaţi dar pe copiii voştri a le preţui şi a le bine întrebuinţa”. „şi mai pre sus de toate, fiţi şi în viitor ceea-ce aţi fost şi până acum, şi chiar în timpurile cele mai rele, fiţi bărbaţi de pace şi de bună rânduială; aveţi încredere în Domnul vostru, care vă doreşte tot binele; daţi ca şi până acum, pilda supunerei către legile ţărei voastre, la a căror facere aveţi şi voi de acum a lua parte; şi în toată întîmplarea, iubiţi România, care, de astăzi, este dreaptă pentru toţi fiii săi”. „Şi acum, iubiţilor mei săteni, bucuraţi-vă şi păşiţi la munca de bună voe care înalţă şi îmbogăţeşte; şi Dumnezeul părinţilor noştri să binecuvânteze sămînţa ce veţi arunca pe cea întâi brazdă liberă a ogoarelor voastre”. Despre această proclamaţiune zice marele istoric şi bărbat politic de strălucită aducere aminte Mihail Kogălniceanu, că este „testamentul politic” al lui Cuza-Vodă. Şi în adevăr, în inima ţăranului român din regat, cadrele acestui testament i-au asigurat Domnitorului Cuza aureola unei vie şi vecinice amintiri. Greşelile ce a săvîrşit acest Domnitor, şi cari i-au provocat detronarea (1865) nu-i vor întuneca strălucita operă, care a servit de sigur piedestal aceluia, care chemat de glasul poporului pe tronul Principatelor-unite (1866), şi-a făurit prin foc de tunuri coroana de oţel, care împodobeşte fruntea marelui rege a regatului liber al României moderne, a providenţialului Carol I».
(va urma)