Articol
Prof. Mario Ruffini (1896-1980) scria – în anii celui de-al doilea război mondial (1942) – lucrarea „Istoria românilor din Transilvania” – „Storia dei romeni di Transilvania”. Câteva din motivele elaborării sunt incluse în „Cuvânt înainte”, semnat de Manole Neagoe: «Interesul pentru România şi în special pentru Transilvania va fi stârnit în Italia şi de intervenţiile energice şi stăruitoare făcute de guvernul de la Roma în legătură cu situaţia care se crease în teritoriul ocupat de unguri. În ciuda faptului că guvernul de la Budapesta se angajase, cu ocazia Dictatului de la Viena, ca să respecte drepturile populaţiei majoritare din nord-vestul Transilvaniei, odată cu pătrunderea trupelor maghiare s-a dezlănţuit un regim de teroare de o violenţă demenţială: asasinate, torturi, întemniţări abuzive, alungarea românilor, asasinarea sau alungarea intelectualilor români pentru a decapita spiritual naţiunea română, dărâmarea bisericilor româneşti etc. Guvernul român a stăruit pe lângă guvernele de la Roma şi de la Berlin ca să se formeze o comisie italo-germană pentru a constata la faţa locului bestialităţile şi crimele comise de ocupant. Pentru italianul obişnuit, rădăcinile acestor drame, care se petreceau într-un spaţiu mai puţin cunoscut, reprezentau enigme greu de dezlegat…». În „Prefaţa autorului”, acesta explică: «Una dintre naţiunile a cărei istorie este mai puţin cunoscută în Italia este România, şi pentru că întâmplările ţărilor româneşti sunt, mai mult decât ale altor popoare, strict legate de cele ale ţărilor învecinate, (…) am fost îndemnat să le povestesc nu din dorinţa de a face o operă originală, care de altfel nici nu e, ci de gândul că este datoria noastră, în timpul de faţă să cunoaştem chiar şi în părţile mai puţin cunoscute, istoria unui popor care luptă atât de viteaz alături de noi în lupta decisivă pentru însăşi existenţa şi civilizaţia noastră şi care din punct de vedere spiritual e atât de apropiat de noi prin moştenirea comună a Romei, căreia îi perpetuează în Orientul european numele, limba şi prestigiul».
Autorul îi dedică domniei lui Mihai Viteazul câteva pagini revelatoare, din care reproducem selectiv: «În aparenţă, Mihai Viteazul a rămas indiferent în faţa acestei mişcări populare româneşti împotriva vechilor şi duşmăniţilor opresori. El a creat în jurul său un sfat, din care făceau parte printre alţii, episcopul catolic din Transilvania Demeter Naprágy, generalul Moisé Székely, nobilul Ştefan Czáky şi Gaspar Kornis care avea titlul de general al Transilvaniei şi care-l trădase în bătălia de la Şelimbăr pe Báthory, uşurându-i voievodului valah victoria şi cucerirea Transilvaniei. Sarcinile de încredere, totuşi, au fost împărţite demnitarilor români (…). La supravegherea şi perceperea impozitelor era numit vistierul valah Stoica şi, până la cel mai mic dregător din cea mai mică aşezare, administraţia finanţelor era în mâna învingătorului. Cu aceasta se recunoştea valoarea elementului românesc din Transilvania şi se schiţa un început de românizare a elementelor străine.
Cu toate acestea Mihai nu i-a favorizat exclusiv pe români; dacă a dat vreunuia dintre ei dreptul de a dispune de câteva feude, sau a confirmat donaţiile care li se făcuseră mai dinainte, i-a favorizat şi pe unguri şi pe saşi. Dar preocuparea sa principală era biserica, pentru că înţelegea că dacă voia să facă operă profund naţională şi durabilă trebuia să se sprijine pe aceasta. La 20 iunie 1600 făcea dieta să decidă scutirea preoţilor români de servituţile feudale. În Maramureş a pus să fie schimbat episcopul Petronie, care reprezenta influenţa moldovenească, cu arhimandritul Serghie, care studiase la mănăstirea Tismana în Oltenia, şi tot lui i-a încredinţat şi mănăstirea din Peri; la Vad, în absenţa episcopului Spiridon, şi el reprezentant al influenţei mitropoliei moldoveneşti din Iaşi, l-a numit pe un anume Ioan Cernea, al cărui nume amintea de familia nobiliară ungară Chernay (…). Se încheagă astfel un întreg organism ierarhic religios românesc în Transilvania, supus scaunului mitropolitan din Alba Iulia şi din punct de vedere ierarhic supus din 1595 autorităţii mitropolitului valah de la Târgovişte.
Intenţiile politice ale lui Mihai Viteazul erau clare şi asta se vede din jurământul pe care el l-a cerut pentru el şi pentru fiul său; de altfel el gândea că avea fără îndoială dreptul la o recompensă pentru ceea ce făcuse împotriva turcilor, salvând creştinătatea de pericolul unei invazii. Dar Curtea imperială de la Viena era foarte nehotărâtă în privinţa lui, mai ales pentru că acolo era multă perfidie şi prea puţin precumpănea spiritul moral. Unii se gândeau că se putea trimite în Transilvania un arhiduce sau vreunul din generalii austrieci de faimă, ca de exemplu Schwartzemberg sau Nádasdy; alţii că provincia putea fi lăsată lui Mihai, instalând însă garnizoane austriece în fortăreţe; în sfârşit alţii, precum arhiepiscopul de Gran, că i se putea lăsa voievodului român doar administrarea provinciei şi să i se dea numai sarcina de guvernator, supravegheat de o garnizoană nemţească.
S-a gândit chiar să se deschidă dieta transilvană, în care Mihai să fie reprezentat doar de nişte delegaţi, lucru care l-a jignit pe voievod, care a deschis adunarea ca un adevărat suveran al ţării, aşa cum o deschiseseră predecesorii săi, trimiţând apoi la Curtea imperială pe consilierul său Mihalcea şi pe vistiernicul Stoica să ceară ca el să fie confirmat cu titlul de principe, de duce sau de rege, cu drept de succesiune nu numai pentru fiul său ci şi pentru toţi descendenţii. Fortăreţele din afara Transilvaniei, ocupate de austrieci, Hust, Şimleu, Baia Mare, Oradea trebuiau să fie cedate lui Mihai, care admitea de bună-voie un comisar, mai ales dacă ar fi fost Pezzen, care fusese ambasador imperial la Constantinopol, foarte bine cunoscut şi apreciat de el; acesta putea avea ca reşedinţă Cassovia sau Satu Mare sau chiar capitala ţării, Alba Iulia. Împăratul i-a răspuns că lui şi fiului său aveau să le fie recunoscute titlurile de principe al Sfântului Imperiu Roman; la 26 ianuarie 1600 au fost reluate tratativele, în care Mihai Viteazul se arăta foarte conştient de serviciile aduse imperiului cu luptele împotriva turcilor, pe care le purtase cu sacrificii şi pierderi omeneşti, şi căruia îi redase provincia transilvană pe care el acum o cerea înapoi ca moştenire ereditară în schimbul serviciilor aduse. Voia titlul princiar pe care-l avusese Sigismund Báthory, un ajutor în bani şi în trupe şi o rentă anuală de o sută de mii de taleri, în afara sumei care ar fi fost necesară ca să-l răscumpere de la turci dacă ar fi fost luat prizonier, şi de teritoriile pe care în viitor avea să le smulgă turcilor. Lui Pezzen care fusese numit comisar comisar imperial, el i-a adus la cunoştinţă că cedarea Transilvaniei, unită cu Valahia cu titlul de principat, era o condiţie indispensabilă pentru orice viitor acord cu împăratul. Dar Rudolf dorea să amâne şi, în loc să-i răspundă la cererile lui, i-a trimis făgădueli de ajutor împoriva turcilor, instrucţiuni în legătură cu negocierile pe care Mihai tocmai le purta cu tătarii, recomandări în legătură cu soarta celor învinşi etc».
Intrarea lui Mihai Viteazul în Alba Iulia – reprezentând primul pas în realizarea Unirii principatelor române – a intrat în istorie şi prin tablourile unor pictori celebri. Vechea capitală politică a Transilvaniei (reşedinţă a principilor ardeleni) a păstrat în stema municipiului acvila cruciată (poziţionată pe coroana murală), semnificând rangul de capitală a Principatelor Unite în timpul domniei lui Mihai Viteazul. În scurta perioadă în care a condus Transilvania, Mihai Viteazul a ridicat câteva biserici, cea mai importantă fiind catedrala episcopală (terminată în 1597). Mult mai puţin cunoscută este biserica ctitorită în Ocna Sibiului, localitatea exploatărilor de sare fiind cunoscută în epocă sub numele Salzburg sau Vizakna.
(va urma)