Articol
Cercetătorul sibian Vámszer Géza prezintă în lucrarea sa monografică şi evoluţia denumirilor localităţii Săcădate:
«Nu se poate dovedi cu acte-documente dacă localitatea Săcădat a fost creată cu saşi sau de maghiari. Denumirea comunei arată originea maghiară, deoarece şi românii şi saşii spun Săcădate sau Sakadat şi nu şi-au creat o denumire proprie. Fonetic acest cuvânt provine din limba maghiară, cuvântul este un verb szakad = se rupe.
În sec. al XIV – XV-lea apare denumirea de Săcădate, astfel: Zeckat, Zectat, Czektat, Czekit, Cheket, Chekethe, Czektet şi Czeckat, iar din 1494 apare formula Zakadath. În secolul al XVI, XVII, XIX-lea când se modifică gramatica maghiară şi se scrie cu „sz”, apare denumirea Szakadát. Se găseşte şi formula latină „Sacadatinum” şi din 1790 cu caracter românesc Secedate, Sechedate şi mai târziu Săcădate. Germanii au folosit Sakadat, Szakadat, Szakadath.
În fosta Ungarie au fost mai multe localităţi cu Szakadát. În jurul anului 1900 conducătorii satului au cerut să fie „Oltszakadát”, ca să fie deosebire de Mezöszakadát din Bihor şi din judeţul Mureş, Turda şi Tolna. Şi pe lângă Balaton a fost o comună Szakádát, care a fost dată în anul 1055 la călugării din Tihanyi. În secuime de foarte multe ori când sunt avalanşe de pământ populaţia le numeşte „Szakadát”. Exemplu localitatea Corund. Deoarece şi pe lângă Săcădate sunt asemenea fenomene din vechime, probabil satul a primit această denumire. Biserica din Săcădate (foto Dan Banea) datează din sec. XIII-lea, are stil roman şi dovedeşte că populaţia care a creat comuna a fost adepta creştinismului apusean. În jurul acestei biserici locuiesc şi acum maghiari. Biserica a fost construită în locul cetăţii romane şi este considerată locul cel mai vechi al satului». În lucrare, se arată că se păstrează o scrisoare (scrisă în limba germană) adresată episcopului evanghelic, în care enoriaşii comunităţii din Săcădate (sec. XVIII) solicită numirea unui preot maghiar. Reproducem inedita scrisoarea, din 1786:
«Mult stimate domnule Episcop, tatăl şi apărătorul nostru până la moarte!
Situaţia creată ne-a obligat să vă scriem gândurile noastre. Toţi enoriaşii bisericii plâng dar sper că vom găsi alinare. Iată care este motivul: Deoarece preotul nostru principal a murit, am cerut de la biserica din Sibiu şi de la Consiliul orăşenesc să nu fim ţinuţi în acest fel, adică fără preot. De asemenea am cerut ca locţiitorul preotului, care este un bun creştin, e harnic, e retras, are o viaţă corectă, e bărbat, e învăţător, ştie perfect ungureşte şi cunoaşte bine tainele bisericeşti, să fie desemnat pentru alegere. La cererea aceasta am primit un răspuns pozitiv. În realitate, problema nu s-a realizat datorită unui domn decan, care nu a fost de acord să alegem preot maghiar. Este adevărat că dintre enoriaşi 6 persoane nu trăiesc viaţa creştină, dar considerăm că pentru aceşti 6 oameni necinstiţi nu merită să pedepsiţi pe toţi maghiarii din Săcădate. Dacă nu rezolvaţi această problemă ne simţim datori să acţionăm foarte hotărât. De această revoltă să ne ferească Dumnezeu şi pe noi şi pe copiii noştri! Noi nu vom fi de acord cu alt preot principal, chiar dacă vom fi pedepsiţi, chiar dacă vor fi confiscate averile noastre. Noi, nu îl vrem pe acest om pentru că este din Ungaria ci vrem să fie preot principal pentru că este un om potrivit, este un om dorit de inimile noastre. Pentru asta ne adresăm dumneavoastră, ne aplecăm umili la picioarele dumneavoastră, având respect deosebit de dumneavoastră. Avem speranţa că avem sprijinul dorit. Căutăm să fie cât mai repede îndeplinită doleanţa noastră, sufletele lui Hristos de asemenea să ne ajute pe noi. Amin.
Aşteptăm răspunsul cât mai repede. Semnează Locuitorii maghiari din Săcădate, adulţi şi copii.
Această scrisoare a fost primită la Episcopia Evanghelică din Sibiu, la 23 aprilie 1768. Pe altă pagină a cererii scrie: Către, Episcopul Evanghelic al Ardealului, trimis de Biserica Maghiară din Săcădate. Preotul la care se referă scrisoarea şi care a murit se numea Michael Riech. Şi cel care a fost numit preot a slujit în Săcădate între 1768-1777, cu numele de Theodor Vesszödi Johann Dietrich». Fără să precizeze dacă preotul numit a fost cel dorit de comunitatea maghiară, textul rămâne – peste veacuri -, o dovadă scrisă despre credinţa comunităţii şi criteriile şi calităţile aşteptate de la un preot.
Aspecte interesante sunt evoluţia populaţiilor maghiare şi române şi cine a condus localitatea, de-a lungul secolelor. Reproducem un fragment semnificativ: «În 1582 populaţia română din Săcădate a fost egală în linii mari cu cea a maghiarilor. Dar Primarul şi Consiliul Comunal a fost privilegiul maghiarilor. Aceşti conducători apar trecuţi în documente, în sec. al XVIII-lea sub anumite denumiri: iudex, biró (=primar), sudye, polgár (=burghez), esküdt, jurat. În acest secol, majoritatea populaţiei a fost română în Săcădate, dar din 1704-1768 în fruntea comunei găsim numai cetăţeni cu nume maghiare. Începând din acest an a crescut numărul românilor în conducerea comunei, totuşi ei au avut funcţii mai puţin importante. Între 1704-1790, primarii au fost numai maghiari: András György, Gergely János, Pál Pál, Gergely István, Kis János, Tamás János, Simon Mihály, Rácz János, Kis Márton, Szász Márton, Gergely Márton, Lokodi, Maté Pál, Rácz Márton, Kopándy Mátyás.
În 1790 primul Primar român a fost Tome Filip, dar începând din 1791, timp de 7 ani, au fost din nou primari maghiari: Pál Dani, Kopándi Gyurka. În tot acest timp viceprimarii au fost români, dar au avut pe lângă ei câte un jurat maghiar. Din 1799 au fost ori primar maghiar ori primar român, dar majoritatea au fost români având pe lângă ei câte un jurat maghiar. Primari maghiari din această perioadă: Kopándi Mátyás (1818), Pál János (1827), András Péter (1829), András Dombi István (1841), András Dombi János (1866-1881). Notarii din această comună au fost pe rând germani, maghiari şi români. Şi procesele maghiare au fost scrise ori în nemţeşte, ungureşte sau româneşte. Primul notar care apare în documente este român, Ioan Maxim (1780-1810). Apar apoi notari ca: Christian Dressnand (1808-1810), Michael Klein (1810-1821), Türkössy József (1819), Michael Löv (1821-1824), Johan Andr. Radványi (1824-1851), Ioan Stoica (1851-1853), Michael Stenzl (1854), Johann Schmied (1855-1870), Ioan Jugărean (1870-1896), Simion Grădinar (1894-1919). Populaţia maghiară din punct de vedere material şi numeric a scăzut foarte mult în secolele XVII-XVIII-lea şi până la mijlocul sec. al XIX-lea au luptat cu toate forţele pentru supravieţuire». Prezentând istoria localităţii avrigene, mă întrebam în ce măsură sibienii cunosc faptul că Săcădate este uşor accesibilă, prin drumul judeţean DJ104G reabilitat şi modernizat, care uneşte localităţile Nucet (com. Roşia) cu Săcădate (oraşul Avrig). Drumul are o mare importanţă economică, socială şi turistică, reprezentând o legătură directă între Ţara Oltului (bazinul Oltului, traversat de drumul naţional DN1) şi Podişul Hârtibaciului, respectiv drumul judeţean DJ106 Sibiu-Agnita. Vizitaţi localitatea Săcădate şi cele două obiective de pe lista monumentelor istorice: Biserica Evanghelică S.P. (str. Bisericii 389), datată la mijlocul sec. XIII (cu transformări în sec. XVIII-XX) şi Biserica „Botezul Domnului” (str.Mijlocul Satului 381), biserică datată la 1794, 1871.
(va urma)