Articol
Actuala stradă a Mitropoliei este una din străzile vechi din cetatea Sibiului, fiind formată odată cu incinta a treia de fortificaţii, datată documentar la 1494, sub numele de „Platea carnificum”. Din 1751 s-a numit „Fleischergasse” (str. Măcelarilor), cea mai puternică breaslă din oraş având o stradă în „Oraşul de sus”. Primul pas al transformării – din cale comercială în cale de acces al cetăţenilor la identitatea religioasă şi etnică – a fost făcut de comunitatea reformată, „Cronica” lui Sigerus consemnând că sfinţirea bisericii reformate avea loc în 1785. La intrarea principală, textul latin înscris pe un fond negru cu litere aurii este conceput de contele Farkas Losontzi Banffy: «DEO CREATORI REDEMTORI SANTIFICATORI SACRUM JOSEPHO II AUGUSTO PRINCIPE ANNUENTE COETUS FIDELIUM HELVETICAE CONFESSIONIS POSUIT. MDCCLXXXVI. În traducere: „Lăcaş înălţat Domnului, Creatorul, Mântuitorul şi Atotsfinţitorul. Cu încuviinţarea Augustului Împărat Iosif al II-lea. De către comunitatea credincioşilor de confesiune helvetică, în 1786».
Pentru toţi cei care se pot întreba: „-De ce credincioşii de confesiune helvetică?”, amintim că Jean Calvin (lector al Sfintelor Scripturi) s-a stabilit la Geneva, la puţin timp după ce Consiliul oraşului a trecut de partea Reformaţiunii şi a hotărât că oraşul „va trăi după Scriptura şi Cuvântul lui Dumnezeu, fără liturghii, statui, idoli sau alte abuzuri papale”.
Astfel, la 1536, Geneva devenea reformată, Jean Calvin aplicând ordinul consiliului şi învăţând cetăţenii despre credinţă.
Un mic istoric al construirii bisericii reformate
l-am regăsit în articolul „SIMBOLURI ÎN BISERICA REFORMATĂ DIN SIBIU”, autor Stefan Zs. Keresztes: «Construirea bisericii din str.Mitropoliei/ Meszaros utca, Fleischer Gasse/ a început la 1783 din ordinul împăratului Monarhiei Austro-Ungare, Iosif al II-lea şi a fost sfinţită în anul 1795, când la conducerea spirituală a bisericii se afla preotul Laszlo Malnassy. Stilul de construcţie al bisericii urmează stilul baroc austriac, fără a atinge forme exuberante, în mare parte datorită sobrietăţii spiritului german tipic Sibiului, dar mai ales austerităţii impuse de orientarea religioasă protestantă. În acele vremuri, la Sibiu din cele 38 de familii reformate, 30 erau de origine nobilă şi care prin aportul şi exemplul lor personal au adunat fondurile materiale necesare. Din banii adunaţi contele Farkas Losontzi Banffy a cumpărat terenul în valoare de 4000 de forinţi din str. Mitropoliei nr.11. Lucrările de construcţie s-au desfăşurat în anii 1784 – 1786, prima sfinţire a clădirii datează din 26 noiembrie 1786. Lucrările interioare au continuat funcţie de găsirea fondurilor materiale necesare (…) Analizând elementele decorative, chiar şi mesajul culorilor din interiorul Bisericii Reformate din Sibiu, se constată că ele urmează strict codul coloristic specific al doctrinei protestante. Culoarea pereţilor interiori este albă, semnificând curăţenia, inocenţa, victoria, perfecţiunea luminii cereşti, a Raiului. Ne aminteşte că la glorificarea lui Hristos: „Îmbrăcămintea Domnului a fost albă, strălucitoare, asemenea luminii naturale, la înviere îmbrăcămintea îngerilor era albă ca zăpada”. Coloanele, rozetele, decoraţiunile amvonului, ghirlandele vegetale şi florale, elementele galeriei de la orgă şi capetele băncilor sunt aurii, care ne amintesc de Ierusalimul din Rai, ale cărui străzi sunt din aur pur, dar aurul semnifică şi cuvântul Dumnezeu. Cele două urne decorative care se află pe flancurile turnului bisericii sunt în stil baroc. Utilizarea urnei reprezintă firea reformată şi prezentarea lui simbolizează sângele lui Isus Hristos. (Exemplul contrar este urna de pe pietrele funerare făcută din metal sau beton). Folosirea potirului/ pocalului de pe ştampila reformată, dar şi pe coperta psaltirii, tipărite în auriu are cam acelaşi sens. Pelicanul este o pasăre legendară, deoarece s-a crezut secole de-a rândul că îşi hrăneşte puii cu propriul său sânge. În simbolica creştină din Evul Mediu pelicanul care îşi hrănea puii cu sângele său a devenit simbolul lui Isus Hristos. În biserica din Sibiu pelicanul apare în vârful baldachinului amvonului, este auriu şi are trei pui care aşteaptă cu ciocul deschis ca mama lor să-i hrănească din propria sa guşă. Baldachinul amvonului a fost construit datorită strădaniei familiei fondatoare Naletzi, în interiorul ei fiind scris cu litere aurii următorul text: „Pentru doamna contesă Borbala Nagy Naletzi MDCCXXXIX (1789)”. Lângă amvon, pe un steag alb este blazonul bisericii reformate, brodat de uniunea femeilor reformate din Sibiu. Elementul principal al blazonului este mielul lui Dumnezeu păşind în faţa unui palmier, reprezentând credinţa care domneşte peste moarte. Mielul ţine cu un picior steagul de culoare roşie care reprezintă sângele lui Isus Hristos. Pe steag apare crucea albă, amintindu-ne de moartea lui Isus Hristos dar totodată poate simboliza şi steagul naţional al Elveţiei, locul natal al calvinismului. Mielul păşeşte pe două cărţi deschise care reprezintă Vechiul Testament şi Noul Testament. Pe partea de sus al blazonului se află coiful, peste coif putem vedea Pasărea Phoenix, aurită, cu faţa îndreptată spre strălucirea aurie a Soarelui. Pasărea se trage din sistemul simbolistic arhaic, o putem întâlni atât în arta egipteană cât şi în cea greacă. Această pasăre se autoincendiază apoi renaşte din propria cenuşă.
Astfel, a devenit Phoenixul simbolul morţii şi al învierii lui Isus Hristos, dar să nu uităm că reprezintă şi următoarele virtuţi: asiduitate, speranţă, virginitate. Deoarece se înmulţeşte fără fecundare o simbolizează şi pe Fecioara Mamă. Textul înscris pe blazon este „Dacă Dumnezeu e cu noi, cine este împotriva noastră”. Pe lângă simbolistica amintită, acest blazon este de fapt prelucrarea blazonului oraşului Debreţin, puternic centru protestant reformat de mai multe secole».
Legenda Pelicanului este cunoscută şi interpretată, pasărea de baltă fiind simbolul Deltei Dunării, oaspetele de vară al celei mai mari colonii de pelicani din Europa, un simbol intrat de mult în miturile lumii. Vechi simbol al umanităţii, dar şi al patimilor, mitul pelicanului este regăsit în imnul „Adorati” (la oficierea sfântului sacrament), filozoful teolog Toma de Aquino (1225-1274) invocându-l: „Evlaviosule Pelican, Doamne Isuse,/ Curăţă-mi necurăţenia cu sîngele tău,/ Din care o picătură ar mîntui/ Lumea întreagă de toate păcatele”. Spiritul universalist Leonardo da Vinci (1452-1519) descria pelicanul ca o pasăre ce-şi iubeşte enorm puii, iar când îi găseşte ucişi de un şarpe în cuib, şi-a sfâşiat pieptul cu ghearele şi-i scaldă în sângele propriu, reuşind să le redea viaţa! Poetul şi eseistul Ioan Alexandru (născut Ion Şandor Janos, 1941-2000) sintetiza simbolul jertfei – în contextul înstrăinării omului de sine -, în poezia „Mulţumire”: «Pentru zăpezi şi crini şi pelicani/ Şi busuioc şi fluturi şi uitare/ Şi pentru amintiri îţi mulţumesc/ Şi pentru ziua mea de-nmormântare».
Cine mai ştie azi că pelicanii aveau un loc al lor? La 1775, străbătând golful San Francisco, exploratorul Juan Manuel de Ayala a descoperit o insulă, numind-o: „Isla de los Alcatraces” sau „Insula Pelicanilor”. În timp, insula a păstrat numele scurt de „Alcatraz”, fiind o ascunzătoare pentru membrii tribului Ohlone, aceştia dorind să evite creştinarea impusă de spanioli. Aici a fost construit farul cel mai vechi din America, iar – în sec.
XX -, cea mai renumită închisoare din lume!
Astăzi, multe locuri pe pământ au moştenit – şi de la pelicani -, mitul de loc al patimilor! (va urma)